بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر نگرش اساتید رشتههای غیرزبانی دانشگاههای آزاد منطقه 3 کشور بر یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان آکادمیک (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل )
Subject Areas : Sociological Studies of Youthمریم کاویانی چراتی 1 , شعبان بریمانی 2 , ابوالقاسم حیدرآبادی 3
1 - babol branch
2 - sari branch
3 - babol branch
Keywords: عوامل اجتماعی, نگرش, یادگیری زبان انگلیسی, مهارتهای زبانی, تشویق والدین و دوستان,
Abstract :
امروزه اساتید دانشگاههای مختلف دنیا با رشتههای مختلف دانشگاهی جهت پیشرفت آموزشی و ارتقاء رتبه پژوهشی خود نیاز مبرم به یادگیری زبان انگلیسی دارند. پس لازمه این مهم این است که آنها نگرش مثبتی نسبت به یادگیری زبان انگلیسی داشته باشند. در این رابطه نقش عوامل اجتماعی نیز میتواند تأثیرگذار و مهم باشد. در این پژوهش سعی بر آن است که عوامل اجتماعی مؤثر بر نگرش اساتید رشتههای غیرزبانی دانشگاه-های آزاد منطقه 3 کشور نسبت به یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان آکادمیک مورد بررسی قرار گیرد و مطالعه موردی این پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل میباشد. ابزار گردآوری این پژوهش نیز پرسشنامه بوده که به طور تصادفی توسط 100 استاد عضو هیأت علمی و حقالتدریس واحد بابل تکمیل گردیده است. نتایج این تحقیق نشان داد که بین عوامل اجتماعی و نگرش اساتید نسبت به یادگیری زبان انگلیسی رابطه معناداری وجود دارد و در واقع برخی عوامل اجتماعی میتواند بر نگرش اساتید رشتههای غیرزبانی نسبت به یادگیری زبان انگلیسی تأثیرگذار باشد. حدود 7/44 درصد از تغییرات نگرش به متغیرهای مستقل مربوط است و متغیرهای میزان تشویق والدین و دوستان و میزان مهارتهای زبانی در سطح بیش از 99 درصد معنادار هستند. همچنین نقش متغیر مهارتهای زبانی بیشتر از نقش سایر متغیرها است. همچنین در انتهای این پژوهش پیشنهاداتی به منظور کمک به پیشرفت آموزش زبانی اساتید مطرح شده است که از جمله آنها اتخاذ سیاست-های خاص توسط دانشگاهها بوده به طوری که زبان انگلیسی به طور جدی به عنوان یکی از زبانهای اصلی یادگیری و آموزش مورد توجه قرار گیرد.