رابطه مهارتهای فراشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی
Subject Areas : Sociological Studies of Youthمحمد صالحی 1 , فرزانه میرزاخانی 2
1 - sari branch
2 - sari branch
Keywords: پیشرفت تحصیلی, دانشجویان, مهارتهای فراشناخت,
Abstract :
هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین مهارتهای فراشناخت و این پژوهش بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان میباشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری کلیهی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری که به تعداد 9543 نفر میباشند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 363 نفر به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند روایی پرسشنامه راهبردهای فراشناخت با نظر متخصصان تأیید شد و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد.برای پیشرفت تحصیلی معدل کل دانشجو در نظر گرفتهشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرم افزار spss انجام شد. نتیجه اینکه بین استفاده از راهبردهای فراشناختی و هریک از مؤلفههای آن (دانش و کنترل خود، دانش و کنترل فرآیند-برنامه ریزی، دانش و کنترل فرآیند-ارزشیابی، دانش و کنترل فرآیند-نظم دهی) با پیشرفت تحصیلی (معدل کل) رابطه ی معنادار وجود دارد و استفاده از هر یک از این راهبردها موجب افزایش عملکرد تحصیلی می شود.