بررسی و مقایسه مشارکت اجتماعی والدین نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی در امور مدرسه
Subject Areas : Sociological Studies of Youthعلی هاشمیان فر 1 , علیرضا اکبرزاده 2
1 - esfahan univerity
2 - Esfahan uni
Keywords: مشارکت اجتماعی, بزهکاری, مشارکت تربیتی- پرورشی, مشارکت آموزشی,
Abstract :
این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه مشارکت اجتماعی والدین نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی در شهر تهران انجام شده است. درتحقیق حاضر مشارکت اجتماعی والدین، در دو بعد مشارکت تربیتی – پرورشی و آموزشی والدین در امور مدرسه فرزندان مورد بررسی قرار گرفته و نظریه کنترل اجتماعی هیرشی به عنوان چارچوب نظری تحقیق انتخاب شده و فرضیههای تحقیق نیز بر اساس چارچوب نظری تدوین شده است. روش انجام تحقیق به روش پیمایشی بوده و برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش آموزان پسر 15-18 سال مقطع دبیرستان مناطق 15 و 4 شهر تهران و نیز کلیه پسران مرتکب به بزه سرقت در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران تشکیل داده اند. برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری خوشهای و تصادفی ساده استفاده شده و حجم نمونه تحقیق را 120 نفر شامل 60 نفر نوجوان بزهکار و 60 نفر نوجوان غیر بزهکار تشکیل دادهاست. برای سنجش قابلیت اعتماد گویهها در پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای سنجش اعتبار گویهها علاوه بر اعتبار صوری از تحلیل عامل استفاده شدهاست. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر جداول توزیع فراوانی، از آزمونهایT و آزمون لوین برای آزمون معناداری تفاوت میانگینهای دو گروه استفاده شدهاست. نتایج حاصل از تحقیق در نمونه مورد بررسی نشان دادهاست که در زمینه مشارکت تربیتی- پرورشی والدین براساس قیود اجتماعی نظریه هیرشی، بین دلبستگی به خانواده و باور به هنجارهای اجتماعی نوجوانان بزهکار و نوجوانان غیر بزهکار تفاوت معنادار وجود دارد. اما در زمینه تعهد به اهداف مدرسه بین نوجوانان بزهکار و نوجوانان غیر بزهکار تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین نتایج تحقیق در زمینه مشارکتآموزشی والدین نیز بیانگر آن است که میانگین درگیر بودن در امور آموزشی و فوق برنامه مدرسه در بین نوجوانان غیر بزهکار بیشتر از نوجوانان بزهکار است و این تفاوت معنیداری است.