بررسی و اولویتبندی کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از دیدگاه جوانان شهر ستان گناباد در سال 1393
Subject Areas : Sociological Studies of Youthمریم اسکافی 1 , فاطمه سلطانی 2
1 - Gonabad Branch
2 - Gonabad Branch
Keywords: جوانان, دانشگاه, کارکردهای تحصیلات دانشگاهی, مدل AGIL پارسونز,
Abstract :
هدف پژوهش حاضر، بررسی و اولویتبندی کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از دیدگاه جوانان است. بهاینمنظور، براساس نظریهی اجتماعی پارسونز به بررسی کارکردهای تحصیلات دانشگاهی در چهار بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از منظر پاسخگویان پرداخته شد. روش تحقیق، پیمایشی است و در پرسشنامهی محققساخته، مقیاس برش قطبین بهکار گرفته شده است. در این روش از پاسخگو خواسته شده است تا طی محرک «فارغالتحصیل دانشگاه» به کارکردهای تحصیلات دانشگاهی نمره بدهد. این پرسشنامه از سوی 471 جوان شهر گناباد تکمیل شد. پاسخگویان کارکردهای تحصیلات دانشگاهی را «در حد متوسط» ارزیابی کردهاند. کارکرد اجتماعی (کسب منزلت و موقعیتهای بهتر اجتماعی)، فرهنگی (کسب دانش و داشتن ذهن باز و خلاق)، سیاسی (قدرت فردی و سازمانی) و اقتصادی (فرصت شغلی مناسب، درآمد کافی و کارایی در جامعه) بهترتیب، در اولویت کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از دید این جوانان قرار دارند. جنسیت، سن، مقطع تحصیلی (دانشآموز، دانشجو و فارغالتحصیل)، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال و علاقه برای ورود به دانشگاه بر میزان کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از منظر جوانان مؤثر است و عوامل فوق در رگرسیون رتبهای، درمجموع، حدود 13 درصد تغییرهای متغیر وابسته را تبیین میکنند.