جهانی شدن؛ تعامل هویت محلی و نگرشهای فرهنگی (مطالعه موردی: جوانان دانشگاهی یزد)
Subject Areas : Sociological Studies of Youth
1 - Yazd Uni
2 - Tehran
Keywords: دینداری, جهانیشدن, استفاده از رسانهها, نگرشهای فرهنگی, هویت محلّی, شبکهی روابط اجتماعی,
Abstract :
بررسی فرآیند جهانیشدن در دنیای معاصر و تأثیرات آن بر فرهنگها یا هویتهای ملّی و محلّی از جمله مسائل اصلی در مطالعات فرهنگی است. با توجه به اینکه جوانان بیش از هر گروه دیگری آماج تأثیرات فرآیند جهانیشدن در هر جامعهای قرار میگیرند، لذا در این پژوهش با بهرهگیری از نظریههای رابرتسون و هال به بررسی رابطهی بین نگرشهای فرهنگی متأثّر از جهانیشدن و هویت محلّی جوانان دانشگاهی یزدی پرداخته شد. از حیث روششناختی، این پژوهش پیمایشی و کاربردی به شمار میآید. جامعهی آماری شامل جوانان دانشگاهی 18 تا 30 ساله و حجم نمونه 400 نفر از میان دانشجویان بومی شهر یزد برآورد گردیده که به صورت روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدهاند. گردآوری دادهها با ابزار پرسشنامه انجام گرفته و در استخراج دادهها از نرمافزار SPPS برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطّی چند متغیّره به روش گامبهگام استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهند که: مصرف رسانهای و دینداری دو متغیّر مهم در تبیین احساس هویت محلی و نگرشهای فرهنگی متاثر از جهانی شدن پاسخگویان هستند، استفاده از رسانههای خارجی تأثیر تقویتکننده بر نگرشهای فرهنگی متأثّر از جهانیشدن دارد، در حالی که استفاده از رسانههای سراسری داخلی دارای تأثیر تضعیفکننده بر آن است. همچنین استفاده از رسانههای محلّی و سپس دینداری تأثیر تقویتکننده بر هویت محلّی یزدی دارند، حال آنکه استفاده از رسانههای خارجی تأثیر تضعیفکننده بر این متغیّر دارد. سرانجام این که نگرشهای فرهنگی متأثر از جهانی شدن رابطه معناداری در جهت معکوس با هویت محلی دارد.