The Application of the Balanced Score Card Model (BSC)
Subject Areas :Arastoe yarhesar 1 , Ali majnoony 2 , Soghra Niroumand Shishavan4 3 , Zahra Mohammadi 4
1 - University of Mohaghegh Ardabili
2 - University of Mohaghegh Ardabili
3 - University of Bonab
4 - University of Mohaghegh Ardabili
Keywords: Rural tourism, Planning, Balanced Score Card Model (BSC), beneficiaries from tourism, Tutakhaneh,
Abstract :
Nowadays, one way to protect the villages from poverty, immigration and social and economic problems is to develop tourism in rural areas which have the capacity. Attainment of this goal requires designing, development of appropriate programs and models of the field. In this regard, BSC model was one of the models, that by its means, and with participation of all the factors affecting tourism, including local people, tourists and responsible organizations, it is possible to apply the best plan. Therefore, the main purpose of this paper is to introduce this model to the literature of tourism in Iran, while showing its applicable advantages in rural tourism planning. Required data for the application of this model was gathered through library resources, questionnaires, and face to face interviews. The population studied in this paper includes the residents of Tutakhaneh Village, tourists entered to this area and administrative officers of Bonab County, and the sample selected by Cochran's formula and using simple random sampling method, consists of 243 residents of the village, 300 tourists entered to the Village, and also 20 officials and experts. Bay using Cronbach's Alpha formula perennial questionnaire residents Tutakhanh (0/94), tourists entering the region (0/91) and officials (0/92) is calculated .The results of data analysis using BSC model in the context of rural tourism planning of Tutakhaneh Village showed that this model has the advantage of high capability to meet the needs of all beneficiaries from tourism, due to applying various tools, and considering the circumstances of the past and present, and designs, also presents step by step methods for implementation of the tourism development plans of Tutakhaneh village for officials and planners.
- رکن الدین افتخاری، عبالرضا، قادری، معین (1381)«نقش گردشگری در توسعهی روستایی»، مدرس علوم انسانی- برنامهریزی و آمایش فضا، دوره 6، شماره 2: صص 41-23.
2. دانشفرد، کرم الله؛ وحدانی، کاوه؛ آغاز، عسل (1389)، بررسی پیادهسازی کارت امتیازی متوازن در بهبود عملکرد سازمان، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزش، سال چهارم، شماره: صص 72/55
3. رنجبریان، بهرام؛ امامی، علیرضا؛ فتحی، سعید (1393)، عملیاتیسازی فاصلهی روانی در بازاریابی گردشگری (مطالعه موردی: مقصد گردشگری ایران)، فصلنامهی برنامهریزی و توسعهی گردشگری، دورهی سوم، شمارهی نهم: صص 73-52
- سازمان جهانی گردشگری (1380)«آنچه مدیران جهانگردی لازم است بدانند»، ترجمهی عباس مهر پویا، انتشارات فرزانه و تهران، چاپ اول، جلد یک.
- شهیدی، محمد، اردستانی، زهراالسادات، گودرزی، محمد مهدی (1388)«بررسی تأثیرات توریسم در برنامهریزی نواحی روستایی»، پژوهشهای جغرافیای انسانی، شماره 67: صص 99-113.
- علیزاده، مهدی (1384)، «تعالی در مدیریت مالی با استفاده از مدل سنجش متوازن»، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور،
- سلیمانی، علی (1384)«کارت امتیازی متوازن»، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، چاپ اول، تهران.
8. فروغزاده، سیمین؛ رضویزاده، ندا (1393)، گونهشناسی گردشگران شهری: کاربست مـدل نهـادی کوهـن (مطالعه موردی: شهر مشهد)، فصلنامه برنامهریزی و توسعهی گردشگری، دورهی سوم، شمارهی نهم: صص 190-169
- فیض، داوود؛ شریفی، نوید (1388)، طراحی الگوی مفهومی ارزیابی دانشگاه اسلامی با بهرهگیری از مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)فصلنامهی فرهنگ در دانشگاه، سال 13، شماره2: صص 46-28
- قبادی، پرستو، پاپ زن، ععبدالحمید، زرافشانی، کیومرث، گراوندی، شهپر (1391) «واکاوی محدودیتها و مشکلات توریسم روستایی با استفاده از تئوری بنیادی با مورد شناسی روستای چرمله»، جغرافیا و آمایش شهری منطقهای، دوره 2، شماره 5: صص 104-89.
- کاپلان، روبرت، نورتو، دیوید (1386)«نقشه استراتژی، تبدیل داراییهای نامشهود به پیامدهای مشهود»، ترجمه اکبری، حسین، سلطانی، مسعود، ملکی، امیر، گروه پژوهشی و صنعتی آریانا، چاپ دوم، جلد یک.
- کاپلان، روبرت، نورتون، دیوید (2004) «نقشه استراتژی »، ترجمه اکبری و همکاران (1384)، مرکز پژوهشی صنعتی آریانا، تهران. چاپ اول، جلد یک.
- الماسی، حسین،دورفرد، مرجان(1390)، تدوین استراتژی گردشگری کشور بر اساس تحلیل ماتریس SWOT (مطالعه موردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران)، فصلنامه گردشگری و توسعه، دوره 1، شماره1: صص121-97.
- مهرگان، محمدرضا، دهقان نیری، محمود (1389)، «ترکیب کارت امتیازی متوازن و برنامهریزی آرمانی جهت تبیین و توسعهی راهبردی دانشکدههای مدیریت استان تهران»، فصلنامه بصیرت سال 17، شمارهی 45: صص 59-39
15. ناصری، امین؛ سپهری، مهران؛ محمودی، شهرام (1393)، ارزیابی عملکرد استراتژیک ایمنی و بهداشت و محیط زیست (HSE) براساس کارتهای امتیازی متوازن، دوماهنامه سلامت کار ایران، دوره 11، شماره 1: 94-79
- نیلس، ی، اولوه، آ (1384)، «کارت امتیازی متوازن»، ترجمه سلیمانی، علی، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی، چاپ اول.
- Bhanumurthy K.V. Mathur A. (2006) ”Tourism, B. A. Programme Application Courses.” tourism management. Vol18.no1.pp1-20.
- Brady D. Larry 1993, “Implementing the Balance Score card at FMC Corporation: An Interview with larry D. Brady”,Harvard Business Review, September-October.
- Karttunen, K (2010)." Pilgrimage as business in traditional India; in Gothóni," René (ed.) Pilgrims and Travelers in Search of the Holy, Peter Lang Publs., Oxford and Bern: pp. 127-147.
- Kim,MJ (2006) "determinatants of Roural Tourism and Modeling Roural Tourism Demand in Korea" ,tourism manegment.Vol16.no1.
- Liu, C. Juanita,B and Var, T (1987), “Resident attitudes toward tourismimpacts in Hawaii”. Annals of Tourism Research. Vol13.
- Park, D.-B., & Yoon, Y.-S. (2009). "Segmentation by motivation in rural tourism: A Korean case study. " Tourism management, 30(1), 99-108.
- Robert S. Kaplan, D . Norton,R (1996), "The BSC: translating strategy to action, Harvard business school press, Boston", Massachusetts.
- Schweinsberg, S (2009)." SustainableTourism Development and RuraCommunity," University of Technology,(Sustainable Tourism Cooperative Research Centre), Sydny.
- G.D(2009) "how to match plant with Damand:a Marketing" ,tourism manegment,1March,pp.56-60.
- Ermakov, S. A., et al. (2014). "Information Resources Strategy in the Promotion of Russia’s Rural Tourism Attractions." World Applied Sciences Journal 30(30): 91-92.
- Becken, S. (2013). "A review of tourism and climate change as an evolving knowledge domain." Tourism Management Perspectives 6: 53-62.
- Sgroi, F., et al. (2014). "The rural tourism as development opportunity or farms. The case of direct sales in sicily." Am. J. Agric. Biol. Sci 9(3): 407-419.
Xiao-lin, S. (2011). "Study on the Models of Tourism Industry Cluster in Minority Regions [J]." Journal of Guizhou University of Finance and Economics 2: 018.
_||_