Achieving an Economic City Based on the Presentation of a Conceptual Model of Sensory Marketing on Social Networks
(A Qualitative Approach of Theme Analysis)
Subject Areas :
Mandana Rezaei
1
,
Vahid Nasehifar
2
,
Reza Taghvaei
3
,
Tohfeh Ghobadi
4
1 - Ph.D. Student in Business Management, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran
2 - Associate Professor, Department of Business Management, Allameh Tabatabai, State University, Tehran, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Business Management, Tosirkan Branch, Islamic Azad University, Tosirkan, Iran
4 - Instructor, Department of Business Management, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran
Received: 2020-10-18
Accepted : 2020-12-01
Published : 2023-02-20
Keywords:
Social networks,
Sensory Marketing,
Economic city,
marketing-based social networking,
Abstract :
Simultaneous with the transformation of planning interaction and urban development market, under the influence of globalization processes and urban competition, the economic growth indicators of cities have also found a new form in such a way that some production centers and factories have been able to diversify the economic base of cities through the development of high-value-added trade and commerce; however, some others have not been successful in this way. Since in our country, in practice, little attention has been paid to facilitating business and marketing processes on economic scales as well as electronic and digital platforms to achieve economic cities; therefore, this article tries to use the method of content analysis for sensory marketing, which is recently one of the newest and most important methods of marketing in the world of social networks, which has become one of the most popular tools in cyberspace these days. This research in terms of its purpose is applied and in terms of how to analyze the data is qualitative and in terms of its approach is exploratory. For this reason, a group of marketing experts was selected and were interviewed in details. In this study, the purposive sampling method was used and the process of selecting experts and conducting interviews with them continued until theoretical saturation was achieved. Sixteen interviews were conducted. Finally, the research results led to the presentation of a conceptual model of sensory marketing in social networks based on the dimensions of the five senses, emotions, thinking, action and relationship.
References:
اسدی،ا.،1388.مفهوم و ابعاد اقتصاد شهری.نشریه اقتصاد شهر،شماره اول، بهار23 .
اصغری زمانی،ا.،علیزاده زنوزی،ش.،قربانی،ر.،1397.سنجش مناطق شهری بر اساس توزیع کاربریها و خدمات شهری و اثرات آن در توزیع فضایی جمعیت(مطالعه موردی:مناطق شهر مرند).مجله آمایش محیط،43(11):20.
پورحسین شهری،محمد.،خوارزمی،امیدعلی.،داوری نژاد،مسعود.،1396.نقش طرحهای راهبردی توسعه در دستیابی به اقتصاد پایدارشهر(مطالعه موردی:شهر گناباد).سومین کنفرانس سالانه پژوهشهای معماری، شهرسازی و مدیریت شهری،شیراز.
دهدشتی،ز.،ناصحی فر،و.،خاشعی،و.،دانش پرور،م.،1398.نقش عوامل اجتماعی در رفتار خرید مصرف کنندگان در شبکههای اجتماعی.نشریه علمی مطالعات مدیریت کسب وکارهوشمند.سال هفتم،تابستان98،شماره28 :32 .
رهنمایی،م.،علی اکبری،ا.،فرجی دارابخانی،م.،1389.ساختار شناسی اقتصاد شهری ایران با تأکید بر نقش دولت مطا لعه موردی: سرابله.فصلنامه انجمن جغرافیای ایران،24(دوره جدید):21.
رحمانی،ب.،میرزائیان،م.،1398.ترویج فرهنگ توسعه پایدار شهری با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در نواحی شهری غرب استان کرمانشاه.فصلنامه آمایش محیط،45(12):16.
رفیعیان،م.،محمدی آیدغمیش،ف.،1396.ارائه چارچوب مفهومی تعامل باز آفرینی شهری و شهر کارآفرین در دستیابی به بازار یابی مکان.فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری،18(5):20.
شمس،مجید.،حسینی،رضا.،1398.سنجش شاخصهای کیفیت زندگی شهری با رویکرد رضایت شهر وندان(نمونه موردی:بخش اشترینان).ماهنامه شباک،41(2):12.
شمس،م.،عزیزی،ز.،1399.تحلیلی بر جایگاه شهرهای کوچک در نظام سلسله مراتب شهری استان کرمانشاه (نمونه موردی: شهر سر پل ذهاب).فصلنامه آمایش محیط،48(13):23.
مخدومی قره باغ، م.،1391.توسعه مدل وفاداری مصرف کننده: بررسی تأثیر بازار یابی حسی.پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس دانشکده اقتصاد و مدیریت.202صفحه.
ناصحی فر،و.،سعادت،م.،معصوم زاده،ا.،احمدی،م.،1389استراتژیها و سیاستهای حمایت از مؤسسات خدمات بازاریابی.فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی. سال چهاردهم، تابستان89، شماره55: 42.
یارمحمدیان،ناصر.،1397.مقاوم سازی اقتصاد شهری از طریق دستیابی به جمعیت کارای شهری.فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری،23(6(3):14.
Lindstrom,M. 2016,"Brand Sense: Build Powerful Brands through touch, taste, smell, sight and sound" ,New York ,Free Press .
Hulten,B ; Broweus,N ; Dijk ,M,V.2009, "Sensory Marketing ",publisher pal grave Macmillan,9 June .
Hulten, B ; Rodrigues , C; Brito, C.2016, "sensorial brand strategiesbfor value co-creation" Innovative Marketing ,vol 7,Issue 2, pp.40-47.
Ching-Shu, Su. 2011. The role of service innovation and customer experience in ethnic restaurants . The service Industries Journal, 425-440.
consoli, 2010,A New Concept of Marketing : The Emotional Marketing.
Krishna ,A; Elder ,R,S. 2010,"the effect of advertising copy on sensory thoughts and perceived taste",Journal of Consumer Research, vol 36, Feb 2010,pp.748-756.
Meyers-Levy, J., Bublitz, M. G., & Peracchio, L. A. 2010. The sounds of the marketplace: The role of audition in marketing. In A. Krishna (Ed.), Sensory marketing: Research on the sensuality of products (pp. 137–156). New York: Routledge.
Roberts, B.W., Walton, K.E., & Viechtbauer, W. 2008. Patterns of mean-level change in personality traits across the life course: A meta-analysis of longitudinal studies. Psychological Bulletin, 132, 1-25. Crossref, Medline Sensuality Prod.,: pp. 361–376. doi:10.4324/9780203892060.
Hulten, B., Broweus, N., and Dijk, M. 2009 Sensory Marketing. Palgrave Macmillan, London.
Krishna, A; Elder, R,S; Caldra,C. 2010, "Feminine to Smell but Masculine to touch? Multisensory Congruence and its effect on the aesthetic experience", Journal of consumer psychology ,vol 20, pp.410-418.
Maykel d.2011.Cool sensory marketing tricks and ideas for yor digital marketing campaing.24septamber 2014.
Sonk A.zinkhen H.2014. sensory marketing:the Beginning the Beginning.may15.2014by job fox.
Velasco c. petit o.spence c.2018, Digital sensory marketing:integriting new technologies into multisensory online Eexperience.journal of interactive 45(2019)42-6.
_||_