The role of war tourism Elements in increasing the number of tourists visiting the Khoramshahr War Museum
Subject Areas :
haydar mohammadi
1
,
seyed mohammad mosavi jad
2
,
shabnam salehi
3
,
sara saedi
4
1 - MSc of marketing management Kurdistan University
2 - Assistant Professor of business management Kurdistan University
3 - MSc of marketing management Kurdistan University
4 - MSc of marketing management Kurdistan University
Received: 2021-01-24
Accepted : 2021-03-08
Published : 2021-05-22
Keywords:
War Tourism,
Increase in Visit Rates,
Khoramshahr War Museum,
Abstract :
The imposed war, with all the devastation and hardships it brought to the people of the border areas of Iran, also left a sense of pride and honor for our country. Now people from all over the country and abroad to see these areas and monuments. Remnants of the war travel and this has led to a boom in war tourism in these areas.This research is applied in terms of purpose and is descriptive-survey in terms of conducting research. The main tool for data collection in this study is a questionnaire. The statistical population of this study consists of tourists who went to visit the War Museum in Khoramshahr. Due to the fact that the exact volume of the population was not available to the researchers, based on the principle of data saturation and receiving multiple opinions of sample members, 240 people were selected as sample members based on the researchers' opinions. The sampling method is simple random with no alternative. After distributing and collecting the research questionnaires, the research hypotheses were examined using Spss software and independent one-sample t-test. The findings of the study indicated that war tourism incentives have a positive and significant relationship with increasing tourist visits and it is suggested that the government in the field of international relations, and the Khoramshahr War Museum in the field of advertising and media redouble their efforts to attract Have a tourist.
References:
احمدی، مهدی، محمدی، غلامرضا (۱۳۹۳). شناسایی، اولویتبندی و تعیین عوامل موثر بر انگیزهها و نیازهای گردشگری دفاع مقدس، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال ۱۷، شماره ۶۵، صص ۱۴۰-۱۱۵.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان، (۱۳۹۷)، موزهها و اموال فرهنگی تاریخی.
تقدیسی، احمد، کریمیان، تقی، حاجیلو، مهدی، رحمانی سریاست، مجید (۱۳۹۴)، گردشگری دفاع مقدس و بررسی گرایش گردشگران ورودی به مناطق جنگی (مورد مطالعاتی: خوزستان، ایلام، کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه)، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال ۱۸، شماره ۶۸، صص ۱۶۲-۱۳۵.
حسنپور، محمود (۱۳۹۲). نگاهی به جایگاه صنعت گردشگری در ساختار نظام اداری ایران و مقایسه آن با برخی از کشورهای پیشرو، مجله اتاق بازگانی، سال۸۵، شماره ۸۰، صص ۵۷-۵۳.
حمیدی، الهه (۱۳۹۳). بررسی نقش رسانهها در توسعه گردشگری ورزشی، اولین کنگره تخصصی مدیریت شهری و شوراهای شهر.
زنگنه، مهدی (۱۳۹۵). ارزیابی و تحلیل شاخصهای توسعه انسانی در مناطق شهری کشور، جغرافیا و توسعه فضای شهری، دوره۶، شماره ۱، صص ۱۶۰-۱۴۹.
زاهدی، محمد؛ حاجیها، بهاره و مریم خیامباشی (۱۳۸۷)، موزه، موزهداری و موزهها، چاپ دوم، اصفهان، انتشارات چهار باغ.
سبکبار، حسنعلی، باغیانی، حمیدرضا، نورانی، حمیده (۱۳۹۰). نقش گردشگری جنگ در ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهری مناطق جنگی استان خوزستان با استفاده از روش TOPSIS، برنامه ریزی فضایی، دوره۱، شماره۲، صص ۹۴-۸۳.
ضرغام بروجنی، حمید، سهرابی، مهدیه (۱۳۹۲). گونه شناسی بازدیدکنندگان مناطق جنگی ایران و نقش آن در انتقال فرهنگ پایداری دفاع مقدس، جامعه پژوهی فرهنگی، سال۴، شماره ۲، صص ۱۰۱-۷۵.
غفاری، غلامرضا، تقی زادگان، مریم (۱۳۹۴). مشارکت و فعالیت در شبکههای مجازی گردشگری و سرمایه ی اجتماعی مجازی در ایران، مجله برنامه ریزی و گردشگری توسعه، دوره۴، شماره ۱۴، صص ۹۰-۶۷.
قائدعلی، حمیدرضا، لطیفی، میثم (۱۳۹۳). الگوی پارادایمی الگوهای راهیان نور، دو فصلنامه پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی،سال۳، شماره ۱۰، صص 28-1.
کوزهگر کالجی، لطفعلی، آقایی، پرویز، محمدی، حیدر (1396). تأثیر ارزش ویژه برند گردشگریبر وفاداری گردشگران موزه مورد مطالعه: موزه ملی ایران، فصلنامه گردشگری و توسعه، سال 6، شماره 11، 190-207.
محمدی، سعدی (۱۳۹۷). شناسایی و تحلیل عوامل مؤثربر گسترش گردشگری جنگ در استان کردستان، فصلنامه علمی پژوهشی اطلاعات جغرافیایی، دوره ۲۷، شماره ۱۰۷، صص ۶۶-۴۹.
نادری گرزالدینی، مرجانه (۱۳۹۷). نقش آیینهای محلی در جذب توریسم و توسعة گردشگری (مطالعه موردی: آیین نوروزخوانی در مازندران)، فصلنامه علمی تخصصی پژوهشهای گردشگری و توسعه پایدار، سال۱، شماره۱، ۴۳-۳۵.
وثوقی، لیلا، رجبی مقدم، نیلوفر (۱۳۹۷). عوامل انگیزشی در گردشگری جنگ مورد مطالعه: موزه جنگ خرمشهر، دو فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، سال۶، شماره ۱۱، صص ۲۶-۱.
یوسف نژاد، قادر، حاجی میرزایی، هومن (۱۳۹۷). واکاوی رویکرد به توسعه مناطق مرزی در برنامههای پنچ ساله توسعه، همایش ملی جامعه شناسی مرز: سیاستهای توسعه و حیات اجتماعی مرزنشینان، دانشگاه کردستان، ایران.
Bassey B. (2015), Transforming the Nigeria tourism industry through tourism entrepreneurial development, African Journal of Business Management, Vol .9 (15), pp. 569 – 580.
Guðbrandur (2004). Museums and tourism: Stakeholders, resource and sustainable development, Master’s Dissertation, Göteborg University
Bigley, J. D., Lee, C., Chon, J., & Yoon, Y. (2010). Motivations for War-related Tourism : A Case of DMZ Visitors in Korea, Tourism Geographies, 12(3), 371–394.
Fernando, S. (2017). Managing the Post-War Tourism Development in Sri Lanka, International Journal of Business and Social Scie, 7(11), 90–100.
Koper, M. (2015). Dark tourism post-wwi Destinations of Human Tragediesand Opportunities for Tourism Development, Proceedings of the International Workshop, Published by University of Primorska Press.
Ladki, S. M., & Dah, A. (2016). Challenges Facing Post-War Tourism Development Challenges Facing Post-War Tourism Development : The Case of Lebanon, Leisure & Tourism Management, 1(2), 35-43.
Minić, N. (2012), development of „dark tourism in the contemporary society, Journal of the Geographical Institute Jovan,62(3):81-103 ·
Molokacova, L. (2011), new phenomenon - Dark tourism, Acta Geoturistica, vol 2, number 1, 1-7.
Perera, K. (2012), the Role of Museums in Cultural and Heritage Tourism for Sustainable Economy in Developing Countries, International Conference on Asian Art, Culture and Heritage.
Ritchie, J. B., & Crouch, G. I. (2003). The competitive destination: A sustainable tourism perspective. Cabi.
Runyard, Sue and Ylva, French: (1999). Marketing and Public Relation Hanndbook. For Museums, Galleries & Heretage Attractions, London.
Sharpley, R. & Stone, P. (2008). Consuming Dark Tourism: A Thanatological perspective, Annals of tourism Research, Vol. 35, pp. 574-595
Yuill, S. M. (2003). Dark Tourism: Understanding Visitor Motivation at Sites of Death and Disaster, Texas: A & M University
_||_