Explanation of tourism strategies with the approach of sustainable development of tourism (case study: Bostan Abad city)
Subject Areas :Masoud Hag lesan 1 , Saeed Arbabi Boston abad 2
1 - Assistant Professor, Department of Architecture and Urban Planning, Ilkhchi Branch, Islamic Azad University, Ilkhchi, Iran
2 - Ph.D. Candidate in Urban Planning, Department of urban planning, Aras international branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
Keywords: of tourism in Bostan Abad city, combined SWOT strategic analysis model, planning model Strategic QSPM, sustainable development of tourism,
Abstract :
Tourism is considered as one of the most important ways of economic development in the world. But in Iran, due to many reasons, it has not yet found its real place. The purpose of this study is to examine the advantages and limitations of tourism and choose the appropriate strategy for the tourism industry in the region. This research is based on the purpose of research, applied and based on quantitative research and based on descriptive-analytical strategy. The method of data analysis is combined and based on SWOT strategic analysis andQSPMstrategicplanning model and internal and external matrix (IFE) and (EFE) using field survey through distribution of questionnaires among tourists and interviews with tourism experts. TheanalysisobtainedfromtheSWOT model is more than the total points obtained from the opportunities (OW) than other strategiesIt indicates the appropriate strategy for the sustainable development of the city and also the QSPMstrategies prioritization table shows that among the four selected strategies and the results of theevaluation and prioritization of the strategies show that tourism development in the medium and long term with the highest points respectively 10.63 and 8.08 have the largest contribution to thedevelopment of tourism, as well as agricultural development with 9.96 and 6.98 points and the establishment of a special economic zone with 9.8 and 7.25 points are suitable solutions for thesustainable development of tourism, and finally Bostan Abad city needs investment and Create job opportunities and develop agriculture by creating a special economic zone to attract capital and create sustainable business and tourism.
1- الوانی، س م، پیروز بخت، م. 1385. فرایند مدیریت جهانگردی. انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
2- انوری آریا، م.، نساج، م. 1386. بررسی و تبیین نقش صنعت گردشگری در توسعه فضای شهری. همایش منطقهای جغرافیا، گردشگری، توسعه پایدار، اسلامشهر.
3- حیدری، م ت.، حضرتی، م. 1397. تحلیل راهبردهای مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری شهرستان خدابنده با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره. جغرافیایی فضای گردشگری، 7(28): 35-52.
4- حیدری، ر.، طالبپور، م.، نظری، ا.، شجیع، ک.، جابری، س. 1399. تدوین راهبردهای رقابتپذیری و توسعه گردشگری ورزشی در شهرها مطالعه موردی: کلانشهر مشهد. گردشگری شهری، 7(1): 143-159.
5- خدابخش زاده، ا.، قهرمان تبریزی، ک.، شریفیان، ا. 1399. تأثیر مدیریت دانش بر توسعه گردشگری ورزشی استان کرمان. مدیریت ورزشی، 12(1): 241-257.
6- ديناري، ا. 1389. گردشگري شهري در ايران و جهان. انتشارات واژگان خرد.
7- شگوری، م.، بیگ بابایی، ب.، نوروزی ثانی، پ. 1400. تدوین استراتژی و اولویتبندی استراتژیهای توسعه گردشگری کلانشهر تبریز با استفاده از روش SWOT و QSPM. جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، 11(43): 407-421.
8- عباسی، م.، شاکرمی، ن.، ملک، ر ح. 1397. برنامهریزی راهبردي توسعه گردشگري شهري، نمونه موردمطالعه: شهر خرمآباد. آمایش جغرافیایی فضا، 8(28): 155-168.
9- فلاحی، ا.، آزادی، س. 1398. رتبهبندی راهبردهای توسعه گردشگری استان کرمانشاه با بهرهگیری از ماتریس SWOT و تحلیل پوششی دادههای فازی (Fuzzy Dea). جغرافیایی فضای گردشگری، 8(31): 73-88.
10- کاظمی، م. 1387. تحلیل اراک شهروندان زاهدانی در توسعه گردشگری چابهار. جغرافیا و توسعه، 6(12): 81-100.
11- کریم پورریحان، م.، شریف جاهد، ش. 1396. مدیریت و برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری استان کرمان با تأکید بر گردشگری کویر شهداد. جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، 7(28): 7-18.
12- گلوردزاده، ر.، سهامی، ح ا.، پورموسوی، س م. 1397. برنامهریزی راهبردی بافتهای فرسوده شهری از منظر پدافند غیرعامل موردمطالعه: شهر یزد. آمایش جغرافیایی فضا، 8(27): 201-216.
13- محمودی، ف، یوسف نژاد، ع ا. محمدپور، م. 1391. راهنماي تدوین برنامههای استراتژیک براي شهرها. انتشارات سازمان شهرداریها و دهیارهاي کشور.
14- مهدوی توکلی، آ.¬1400. راهبردهای توسعه گردشگری تاریخی ـ فرهنگی بر پایه برنامهریزی راهبردی مشارکتی. نگرشهای نو در جغرافیای انسانی، 13(2): 271-290.
15- هاوری، د. 1376. عدالت اجتماعی و شهر. مترجم فرخ حسامیان، محمدرضا حائری و بهروز منادی زاده. انتشارات شرکت پردازش و برنامهریزی شهری.
16- یزدانشناس، س ی.، رضایی، م ر.، استقلال، ا.، سرایی، م ح.، الحسینی المدرسی، س ع. 1401. تحلیل راهبردی توسعه گردشگری رود درههای منطقه یاسوج. پژوهش و برنامهریزی شهری، 13(51): 103-120.
17- Chandler, A. D. 1993. Strategyand structure: chapters in the history of the industrial enterpsie. (Vol. 120) MIT press.
18- Cibinskiene, A., Snieskiene, G. 2015. Evaluation of city tourism
competitiveness. 20th International Scientific Conference Economics and Management - 2015 (ICEM-2015), Procedia - Social and Behavioral Sciences 213, 105 – 110.
19- Evan, N, Campbell, D, Stonehouse, G. 2003. Stategic Management for TRAVEL and Tourism. Butterworth.
20- Kolb, B. M. 2006. Tourism Marketing for Cities and Towns Using Branding and Events to Attract Tourist. Butterworth–Heinemann is an imprint of Elsevier.
21- Lepold, A. 1949. a send county Almance. axford universitypress.
22- Mcinosh, W. R. Chalres, R. G. 1995. Tourism Principles, practices, Philosophis, United Statates of America. Johhn Wiley & Sons, Inc.
23- Thomas Rpigozzi, B. Sambrook, R. 2005. Tourist Carrying Caribean, the PROFESSIONAL Geographer, 57(1): 13-20.