A case study of the impact of tourism on the social capital of citizens in Kashan city
Subject Areas :
mohsen niazi
1
,
ali farhadian
2
,
tahereh arabimaraghi
3
,
fatemeh mazraatin
4
1 - professor, Department of Sociology, Kashan University, Kashan, Iran
2 - Assistant professor of management and entrepreneurship
3 - Master’s degree graduatein Nature Tourism, Semnan University, Semnan, Iran
4 - Master's degree in Social Sciences, Kashan University.
Received: 2023-05-07
Accepted : 2023-08-19
Published : 2023-08-23
Keywords:
"social capital",
"Tourism",
"Capital",
"kashan city",
Abstract :
The current article is done with the aim of investigating the effects of tourism on social capital. Today, tourism has become widespread and has become a science, and its widespread causes deep effects and problems. On the other hand, social capital is necessary for the development of any country. Every country and society needs planning in the field of social capital in order to be able to follow the ways of cultural and economic development and evolution. Social capital is also affected by factors, one of which is tourism. In this research, a semi-guided interview method has been used. Our statistical population is the people of Shahr Kashan and our sample size is people aged 15-60 living or working in Fin and Vanyaser areas. The obtained results show that social capital and tourism have a significant relationship and social capital has been affected by tourism in some components. The current article
References:
اکبریانرونیزی، س. 1392. رابطهی توسعهی گردشگری وسرمایهی اجتماعی درنواحی روستایی، مجلۀ برنامهریزی وتوسعهی گردشگری، صص 78.
امیر کافی، م. 1380. اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن، فصلنامه نمایه پژوهشی، سال پنجم، شماره 18، ص11.
تاجیبخش، ک . 1384. سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه، افشین خاکباز و حسن پویان، تهران، شیرازه، صص147.
توسلی، غ و موسوی، م . 1382. سرمایه در نظریات کلاسیک و جدید با تاکید بر نظریههای سرمایه اجتماعی، نامه علوم اجتماعی، زمستان ، شماره 26، صص6.
دینی ترکمانی، ع. 1386. تبیین افول سرمایه اجتماعی، فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 23، صص149.
رضوانی، م. ر. و صفایی، ج . 1384. گردشگری خانه های دوم و اثرات آن برنواحی روستایی :فرصت ها وتهدید ها (مورد : نواحی روستایی شمال تهران)پژوهش های جغرافیایی، شماره 54، صص 121-109.
سالاری، آ. 1387. بررسی نقش آمیخته پیشبرد بازاریابی بر توسعه صنعت گردشگری در ایران با تاکید بر بازاریابی اینترنتی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز54.
سعادت، ر. 1386. تخمین سطح و توزیع سرمایه اجتماعی استانها، فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 23، صص177.
شریف زاده، ا ومراد نژاد، ه. 1381.توسعهی پایدار وتوریسم روستایی ، ماهنامهی اجتماعی – اقتصادی جهاد ، شمارهی 250-251.
شیانی، م و هاشمی، س. 1392. تجربه گردشگری و هویت ملی، صص، 61-60.
غریبی، ح. 1389. پیشبینی سرمایه اجتماعی براساس متغیرهای زمینهای، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، زمستان سال دوم، شماره دوم، صص138.
فوکویاما، ف. 1385. پایان نظم: سرمایه اجتماعی و حفظ آن، غلامعباس توسلی، تهران، حکایت قلم نوین، صص12-11.
فولادیان، ا. 1388. بررسی میزان سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، فصلنامه تخصصی فقه و تاریخ تمدن، سال ششم، شماره 21، صص92.
فیلد، ج .1386. سرمایه اجتماعی، غلامرضا غفاری، تهران، کویر، ص54.
کلمن، ج.1377. بنیادهای نظریه اجتماعی، منوچهر صبوری، تهران، نی، صص462.
کیوی، ر؛ کامپنهود، ل. 1392. روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمهی عبدالحسین نیک گهر، تهران، نشرتوتیا، چاپ یازدهم، ص206.
گیدنز،آنتونی؛ برسال،کارن.1389. جامعه شناسی،ترجمهی حسن چاوشیان، تهران،نشرنی،چاپ پنجم، ص 359-358.
لومسدن، ل. 1380. بازاریابی گردشگری، ترجمه محمد ابراهیم گوهریان، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ـ لهساییزاده، ع و مرادی، گ. 1386. رابطه سرمایه اجتماعی و سلامت روان در مهاجران، فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، سال هفتم، شماره 26، صص162.
موسوی، م.1386. مشارکت اجتماعی یکی از مولفههای سرمایه اجتماعی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 23، صص72.
معاون، ز وغفاری، غ .1392. سهم سرمایه های اجتماعی و فرهنگی درمیزان تمایل به گردشگری، صص 119.
نویدنیا، منیژه .1382. درآمدی بر امنیت اجتماعی، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال ششم، شماره 19. ص57.
_||_