Designing a financial model in the hotel industry of Yazd province with the integrated approach of interpretive structural modeling and structural equations
Subject Areas :
faeze sadat mirfakhraddini
1
,
farzaneh jandaghi ardekani
2
,
milad ebrahimi
3
1 - Assistant Professor, Department of Management Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
2 - Yazd University, Yazd, Iran
3 - Yazd University, Yazd, Iran
Received: 2023-05-13
Accepted : 2023-07-01
Published : 2023-11-22
Keywords:
Structural-Interpretive Modeling,
Structural Equations,
Hotel Industry,
financial indicators,
Abstract :
Since the influence of financial indicators in the hotel industry is undeniable, in this research, first, using the interpretive structural approach, a stratified model was designed for financial indicators, and then, using the structural equation approach, the relationships between the indicators were measured and investigated. The obtained results show that the eight factors identified in this field were placed in three levels. Based on the model obtained in this research, the economic factor which includes GDP indicators, economic growth, employment rate, etc. and looks at this industry from the perspective of macroeconomics is the most influential indicator in the hotel industry and as the initiating factor has been investigated. Also, according to the mechanism of the economic factor and its related definitions, this factor will be able to develop the performance and increase the efficiency of hotels in both financial and operational sectors. The economic factor will be able to implement the integration and integration of financial issues in the hotels in the best way and by creating coordination between the second level factors that include liquidity, debt, efficiency and risk indicators, provide the right context to gain profitability in hotels. By achieving the second level in the research model, hotels will be able to achieve profitability, which can provide the necessary background for the overall movement of the hotel towards increasing efficiency and, as a result, improving the financial conditions of hotels.
References:
بختیاروند بختیاری, شهین ومومنی, مهدی. (1397). نقش مشوق های مالی در توسعه گردشگری شهری (مطالعه ی موردی: شهرداری زرین شهر). فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، 8(29)، 45-58،.
جعفر , بهاری وشهلا , بهاری. (1400). رابطه بین کیفیت خدمات و رضایت، وفاداری و اعتماد مشتری، در هتل های انقلاب و لاله شهر تهران مطالعات اجتماعی گردشگری، 18(9)، 0-0،. https://doi.org/10.52547/journalitor.36165.9.18.0
چاک گی، ادواردو فایوسولا (1378). جهانگردی در چشم اندازی جامع. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. انتشارات دفترپژوهش های فرهنگی
حیدری, علی اکبر؛روشن, سید علیقلی ونادری, نادر. (1398). تأثیر بازاریابی گردشگری (آمیخته محل و مردم) بر توسعه کارآفرینی روستایی منطقه ریجاب استان کرمانشاه. پژوهشهای روستائی، 10(4)، 582-595،. https://doi.org/10.22059/jrur.2019.280936.1358
خیراللهی, ارسطو وشریف زاده اقدم, ابراهیم. (1399). تحلیل عوامل مؤثر بر میزان رضایتمندی شغلی کارکنان بخش هتلداری (مطالعه موردی: کارکنان هتلهای استان مازندران). اندیشه جغرافیا، 12(23)، 108-130،.
شاهیوندی, احمد؛وارثی, حمیدرضا؛تقوایی, مسعود ووارثی, حمیدرضا. (1390). تحلیلی بر وضعیت زیرساختهای گردشگری در شهر اصفهان(با تأکید بر هتل-ها). جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، 22(4)، 91-112
غلامی, مسعود و وظیفه دوست, حسین. (2019). بررسی عوامل مؤثر بر قیمتگذاری صنعت هتلداری در ایران. مدیریت کسب و کار، 11(43)، 238-253.
فاطمی نسب, سید حسین؛ حاجیها،زهره :امام وردی, قدرت اله و باغانی، علی. (2022). اثر تعاملی توسعه مالی وگردشگری بر رشد اقتصادی در ایران. فصلنامه علمی پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 12(47).
قربانی, امیر؛دانایی, ابوالفضل؛برزگر, سید محمد وهمتیان, هادی. (1398). پست مدرنیسم و طراحی مدل سازمان هوشمند مدیریت گردشگری (موردمطالعه: دفاتر ارائه خدمات گردشگری و هتل های سه ستاره شهر بیرجند).
لندران اصفهانی, سعید ورحیمی لنجی, مهسا. (1401). تاثیر کرونا بر وضعیت گردشگری (مورد مطالعه: شهر اصفهان). فصلنامه آینده پژوهی شهری، 2(1)، 1-15،.
https://doi.org/10.30495/uf.2022.1953643.1026
لی، جان (1378) گردشگری و توسعه در جهان سوم، ترجمة عبدالرضا رکنالدین افتخاری و همکاران، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
محمدی, اسفندیار؛رضایی, زهرا واحمدی, میلاد. (1394). رابطه مدیریت ارتباط با مشتری و کیفیت رابطه و ارزش طول عمر مشتری در صنعت هتلداری. مطالعات مدیریت گردشگری، 10(30)، 107-127.
صفاری دربزری، ع.؛ مالکی نژاد، پ.؛ ضیائیان، م.؛ اژدری، ع.(1399). طراحی مدل جامع تابآوری بیمارستانی در مواجه با بیماری کرونا. مدیریت سلامت ،53(5 :)88-77 .
موحدی, سحر. (1398). برنامه ریزی کارآفرینی در افزایش اشتغال صنعت هتلداری و رستورانداری با استفاده از مدل امتیاز استاندارد شده (مطالعه موردی استان گیلان. فصلنامه پژوهشهای مکانی فضایی، 1398(13).
مهرآرا, محسن وشیرمحمدی, پگاه. (1398). اثر درآمدهای گردشگری بر نابرابری درآمد با رویکرد رگرسیون پانل کوانتایل (مطالعه موردی: منتخب کشورهای درحالتوسعه). مطالعات مدیریت گردشگری، 14(46)، 197-222.https://doi.org/10.22054/tms.2019.10432
میرفخرالدینی، فانزه السادات(1401)، مدل مدیریت عملکرد برای صتعت هتلداری با رویکرد PLS . دومین کنفرانس تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی، مونیخ آلمان.
نادری بنی، م.؛ ابراهیم زاده پزشکی، ر.؛ ابوالقاسمی، م.؛ مالکی نژاد، پ.(1396). طراحی مدل مفهومی دستیابی به کارآفرینی سازمانی با رویکرد تلفیقی تحلیل سلسله مراتبی فازی میخایلوف و مدل یابی ساختاری تفسیری (مورد مطالعه: سازمان ورزش و جوانان استان یزد). پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی.3(6)،127-139.
نرگسی, شهین؛بابکی, روح اله وعفتی, مهناز. (1397). بررسی رابطه بین گردشگری، رشد اقتصادی و توسعه مالی در ایران (1395-1368). اقتصاد مالی، 12(44)، 41-68.
همتی, سیما. (1396). تاثیر برنامه ریزی در توسعه صنعت هتلداری بر توسعه گردشگری و اقتصاد ایران: ارائه مدلی راهبردی برای ایران. جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای)، سال هفتم، 241-267.
یعقوبی منظری, پریسا وآقامیری, سیدامید. (1397). بررسی پیوندهای پسین و پیشین صنعت هتلداری برای افزایش تولید و اشتغال در ایران. گردشگری و توسعه، 7(4)، 18-37،. https://doi.org/10.22034/jtd.2019.97902.1184
ANDREW, W. P. 2007. Financial management for the hospitality industry.
BOTTEN, N. & MCMANUS, J. Competitive Strategies for Service Organizations. 1999
DIAZ, J. F. T. & KIEN, D. T. 2019. Tourism Finance: Investing and Financing in Sustainable Tourism. Jurnal Ekonomi & Bisnis JAGADITHA, 6, 72-77.
DOGRU, T., MCGINLEY, S. P. & KIM, W. G. 2020. The effect of hotel investments on employment in the tourism, leisure and hospitality industries. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32, 1941-1965.
Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2017). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) (2nd ed.). Los Angeles, CA: SAGE.
JAGELS, M. G. 2006. Hospitality management accounting, John wiley and sons.
KARADENIZ, E., YILMAZ KANDIR, S., BALCILAR, M. & BEYAZIT ONAL, Y. 2009. Determinants of capital structure: evidence from Turkish lodging companies. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 21, 594-609.
Mirfakhradini,F. S.(2023). Design and Measurement of Religious Tourism Destination Management Model in Yazd Province.International journal of Tourism, Culture & Spirituality. Volume 6, Issue 1.https://doi.org/10.22133/ijtcs.2023.168078
MUCHARREIRA, P. R., ANTUNES, M. G., ABRANJA, N., JUSTINO, M. R. T. & QUIRÓS, J. T. 2019. The relevance of tourism in financial sustainability of hotels. European Research on Management and Business Economics, 25, 165-174.
OHLAN, R. 2017. The relationship between tourism, financial development and economic growth in India. Future Business Journal, 3, 9-22.
PANSARI, A. & KUMAR, V. 2017. Customer engagement: the construct, antecedents, and consequences. Journal of the Academy of Marketing Science, 45, 294-311.
PRATT, S. & ALIZADEH, V. 2018. The economic impact of the lifting of sanctions on tourism in Iran: A computable general equilibrium analysis. Current Issues in Tourism, 21, 1221-1238.
TANG, C. F. & ABOSEDRA, S. 2014. The impacts of tourism, energy consumption and political instability on economic growth in the MENA countries. Energy Policy, 68, 458-464.
TSAI, H., PAN, S. & LEE, J. 2011. Recent research in hospitality financial management. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 23, 941-971.
TSE, E. -Y. 1991. An empirical analysis of organizational structure and financial performance in the restaurant industry. International Journal of Hospitality Management, 10, 59-72.
VENKATRAMAN, N. & RAMANUJAM, V. 1986. Measurement of Business Performance in Strategy Research: A Comparison of Approaches. The Academy of Management Review, 11, 801-814
_||_