Investigating Factors for Improving the Quality of Catering Services with an Emphasis on Menu Engineering: Food Tourism (Yazd Hotels and Restaurants) in Focus
Subject Areas :Omid Bayat 1 , Raziye Saeedi Rad 2
1 - M.Sc. in Tourism Marketing, Department of Management, Science & Art University, Yazd Branch, Yazd, Iran
2 - Science & Art University, Department of Management, Yazd Branch, Yazd, Iran
Keywords: Food tourism, Service quality, Menu engineering, Understanding the quality of catering services, Restaurant and hotel,
Abstract :
One of the most important and fundamental foundations of the tourism industry in any country is the provision of food for domestic and foreign tourists in quiet and fun places known as restaurants. This study has investigated the influencing factors on understanding the quality of catering services in the city. The primary statistical population included all customers of hotels and restaurants in Yazd. Due to the unlimitedness of the statistical population, sampling was done from the population, and due to the homogeneity of the population, simple random sampling was chosen. The research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method. Since the main research tool (questionnaire) was distributed and collected in the statistical population and among the samples, it is survey type and based on the investigation of the relationships between variables, it is correlation type. According to the required sample size, 123 questionnaires were distributed and the validity and reliability results were acceptable. The results indicated the existence of a significant and direct relationship between tangibility, reliability, responsiveness, guarantee, and menu engineering with the perception of the quality of catering services. Also, the relationship of empathy with the perception of the quality of catering services was not confirmed in the studied statistical population. Findings can help in the design of menu engineering and be used in private sectors and activities to improve hotel services as well as production and service organizations.
1. اسعدی، م.، آذر، ع.، نقوی، س.ع. 1395. سنجش و تحلیل کیفیت خدمات هتلهای ستنتی با استفاده از ابزار تحلیل اهمیت عملکرد از دیدگاه گردشتگران داخلی (مورد مطالعه هتلهای سنتی منتخب استان یزد)، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری 12 (39):1-26.
2. بهاری، ج.، صالحی، ص.، بذله، م. 1397. تأثیر تعهد مدیریت در کیفیت خدمات بر ر ضایت شغلی کارکنان در صنعت هتل داری (مورد مطالعه: هتلهای پنج ستاره شهر تبریز). مطالعات اجتماعی گردشگری،6(11): 5-27.
3. بهاری، ج.، فراهانی، ب.، بهاری، ش.، بذله، م.، بهاری، ح. 1396. تأثیر کیفیت خدمات بر رضا یت مشتری، وفاداری مشتری و تصویر برند در صنعت هتلداری (مطالعه موردی: هتلهای پنج ستاره شهر تبریز)، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، علمی - پژوهشی، 4(56):71-83.
4. پورخسروانی، م. 1395. ارزیابی پتانسیلهای گردشگری شهری سیرجان، فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، 5(20):59-79.
5. حسینی، س.م.، حسینی، س.ع. 1398. شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران خارجی از خدمات ارائه شده در رستورانهای شهر تبریز، کنفرانس بینالمللی ایدههای نوین در مدیریت حسابداری، اقتصاد و بانکداری، تهران. مرکز همایش سازمان مدیریت صنعتی، شرکت هما یش آروین البرز. 15 -16مهر. 20-29.
6. خادمی، ا.ح.، توکلی، م.، فرهادی خواه، ح. 1393. تحلیل عوامل مؤثر بر گسترش گردشگری با رویکرد توسعه پا یدار شهر کالردشت با استفاده از مدلSWOT، ششمین کنفرانس ملی برنامهریزی و مدیریت شهری با تأکید بر مؤلفههای شهر اسالمی، مشهد، شورای اسلامی شهر مشهد. 21-22 آبان. 1-21.
7. خاکی، غ. 1387. روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویستی. تهران. چاپ نهم. وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مرکز تحقیقات علمی کشور: کانون انتشاراتی درایت. 468 صفحه.
8. دهقانی تفتی، م.، ایمانی، پ. 1397 . بررسی نقش تو سعه برندسازی منابع انسانی در ارتقای کیفیت خدمات (مورد کارکردی: هتلهای زنجیرهای مهر). دومین همایش بینالمللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد در توسعه پایدار، مشهد، موسسه تعاونی دانش بنیان کمرآوش.
9. صفرزاده، ک. 1396. رسیدگی به شکا یت مشتریان و تأثیر آن بر ارتقا ء برند شرکتهای گرد شگری و وفاداری مشتری کنفرانس علمی مدیریت، اقتصاد کاربردی و تجارت. شیراز، موسسه عالی علوم و فناوری خوارزمی. 10-12 تیر. 42-49.
10. کروبی، م.، بهاری، ج.، محمدی، س.، بذله، م. 1397. تأثیر کیفی خدمات بر اعتماد مشتری در صنعت هتلداری (مطالعه موردی: هتل پنج ستاره نارنجستان نور)، فصلنامه جغرافیا و روابط انسانی، 1(1):97-80.
11. میرغفوری، س. ح.، دایی، ع. 1397. سنجش کیفیت خدمات هتلهای استتتان یزد و الویت بندی عوامل مؤثر بر آن با استفاده از روش TOPSIS فازی، دومین هما یش بینالمللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد در توسعه پایدار. مشهد، موسسه تعاونی دانش بنیان کمرآوش. 5-7 آبان. 41-49.
12. Johnson M.D.، Gustafsson A.، Andreassen T. W.، Lervik L. and Cha J. 2001. The evolution and future of national customer satisfaction index models1. Journal of Economic Psychology، 22(2): 217-245.
13. Linassi، R.، Alberton، A. and Marinho، S.V. 2016. Menu engineering and activity-based costing: An improved method of menu planning. International Journal of Contemporary Hospitality Management، 28(7): 1417-1440.
14. Nunnally، J.C. 1997. Psychometric theory. New York، NY: McGraw-Hill Press.