جایگاه علمی رجال ابن غضائری نزد علماء رجال از قرن پنجم هجری تاکنون
محورهای موضوعی : تاریخ حدیث
1 - دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: اعتبارسنجی, کتاب الضعفاء, ابن غضائری, جرح و تعدیل راویان, تاریخ علم رجال,
چکیده مقاله :
کتاب الضعفاء ابن غضائری، به لحاظ میزان صحت، تأثیرگذاری و اختلاف دیدگاههای حدیثی و فقهی مترتب بر آن، پیوسته محل مناقشه بوده است. این مسأله انگیزه پژوهش حاضر شد و به روش تحلیلی ـ تاریخی با تبیین دیدگاههای مختلف پیرامون این کتاب و اعتبار سنجی وثاقت ابن غضائری، به این پرسش پرداخت که از قرن پنجم تا کنون چه جایگاهی در میان علمای رجال داشته است. این پژوهش، جرح ابن غضائری را با توثیقات علمای مشهور رجالی متعارض یافت و إکثار وی در جرح ثقات تأیید نشد. نیز روشن شد که ابن غضائری با معیارهای درست به جرح و تعدیل راویان حدیث پرداخته است. تحقیق به دست داد که از قرن پنجم تا کنون پیوسته علمای متقدّم مانند نجاشی، علامۀ حلّی و ابن داوود حلّی و علمای متأخر مانند محمد تنکابنی، محمد تقی شوشتری و عبدالهادی فضلی و خوانساری به ابن غضائری اعتماد کرده و از اقوالش تأثیر پذیرفتهاند.
Ibn al-Ghazāirī's book, titled al-Ḍu'afā, has always been the subject of controversy in terms of its validity, influence, and its different hadithic and jurisprudential views stemmed from it .This was the motivation for the present study and, in an analytical-historical way, explaining different views about the book, and the evaluating the rate of Ibn al-Ghazāirī’s reliability, this question was explored that to some extent this figure was trustworthy among the Rijāl scholars since the fifth century. This research found that ibn al-Ghazāirī's mistrusting is in conflict with the credentials given to him by the renowned scholars, and this claim that he was excessive in mistrusting the trustworthy transmitters was not confirmed. It was also revealed that Ibn al-Ghazāirī had judged the Hadith narrators by correct criteria. Research has shown that from the 5th century onwards, scholars such as Najāshī, ‘Alāmmah Ḥillī, and Ibn Dāwūd Ḥillī, and later scholars such as Muhammad Tunikābunī, Muhammad Taqi Shūshtarī, and Abdul Hādī Faḍlī and Khānsārī, have trusted Ibn al-Ghazāirī and have been influenced by his sayings.
_||_