تاثیر سرمایه انسانی بر مزیت رقابتی با نقش میانجی قابلیت مدیریت برند و تعدیلگر پویایی بازار
محورهای موضوعی : بازاریابیفاطمه رضائی راد 1 , محمدباقر پورنجف زاده اردکانی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی - دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
کلید واژه: سرمایه انسانی, مزیت رقابتی, پویایی بازار, قابلیت مدیریت برند,
چکیده مقاله :
امروزه نقش سرمایه های فکری در تحقق اهداف و برنامههای شرکتها و سازمانهای معتبر جهانی، حائز اهمیت است. تاثیرات پایدار این پدیده بر مدیران و متخصصان این حوزه مبرهن است. مدیران خلاق با برنامهریزی هوشمند و علمی تلاش میکنند نقش و تاثیر این عوامل را در بهبود مستمر کیفیت فعالیتها و تعالی سازمانی را ارتقاء دهند. این مقاله با هدف بررسی نقش سرمایه انسانی بر مزیت رقابتی با توجه به نقش میانجی قابلیت مدیریت برند و تعدیلگر پویایی بازار انجام شد. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (پیمایشی) و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیرمسئول هتلهای 5 ستاره، مدیران بازاریابی و فروش، مدیریت داخلی و کارکنان با سابقه 10 سال به بالا می باشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 198 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای برآورد گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد الشارنوبی و البانا (2021) با 18 گویه بود. در این پژوهش به جهت تعیین روایی پرسشنامهها از روایی محتوا و سازه و به جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده گردید. دادههای گرداوری شده حاصل از توزیع پرسشنامه، با استفاده از نرم افزارهای Spss و smartpls3 تجزیه و تحلیل گردیده است. یافتهها نشان داد سرمایه انسانی بر مزیت رقابتی و قابلیت مدیریت برند تأثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین پویایی بازار در ارتباط مزیت رقابتی و قابلیت مدیریت برند نقش تعدیلگر را داشت. و قابلیت مدیریت برند نقش میانجی بین ارتباط سرمایه انسانی و مزیت رقابتی را داشت.
Today, the role of intellectual capital in achieving the goals and programs of reputable companies and organizations is important. The lasting effects of this phenomenon on managers and professionals in this field are obvious. Creative directors with intelligent and scientific planning try to improve the role and impact of these factors in continuous improvement of the quality of activities and organizational excellence. This paper aimed to investigate the role of human capital on competitive advantage considering the mediating role of brand management capability and moderating market dynamics. The research method was descriptive (survey) and applied in terms of purpose.The statistical population of the study is all the managers in charge of 5-star hotels, marketing and sales managers, internal management and employees with a history of 10 years or more. The sample size was estimated based on Cochran formula of 198 people by cluster random sampling. The data collection tool was Al-Sharnobi and Albana standard questionnaire (2021) with 18 items. In this study, content and construct validity and Cronbach's alpha coefficient and combined reliability were used to determine the validity of the questionnaires. The collected data from the questionnaire was analyzed using SPSS and smartpls3 software. The findings showed that human capital had a positive and significant effect on competitive advantage and brand management capability. Market dynamics also had a moderating role in the relationship between competitive advantage and brand management capabilities.And brand management capability played a mediating role between the relationship between human capital and competitive advantage.
_||_