شناسایی ابعاد مختلف تخلف برند در صنعت بانکداری ایران
محورهای موضوعی : بازاریابیغلامرضا شهبازی 1 , سلیمان ایرانزاده 2 , باقر عسکرنژاد نوری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
کلید واژه: برند, تخلف برند, نظریه داده بنیاد, بانکداری, ایران,
چکیده مقاله :
هدف اصلی تحقیق حاضر کشف، شناسایی و تبیین عوامل علی، پیامدها، عوامل مداخله گر، شرایط زمینه ای، و مولفه های تخلف برند در صنعت بانکداری ایران می باشد. در راستای تحقق بخشیدن به هدف اکتشافی تحقیق، از یک رویکرد کیفی مبتنی بر روش نظریه داده بنیاد و بر اساس انجام مصاحبه های عمیق بهره گرفته شده و از روش های نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند و گلوله برفی استفاده به عمل آمده است. بر این اساس،21 مصاحبه عمیق با مطلع ترین افراد از جوانب مختلف صنعت بانکداری انجام گرفت. داده های بدست آمده از مصاحبه ها به دقت بررسی، و طی سه مرحله کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفتند. پس از بررسی سطر به سطر مصاحبه های انجام شده با مشارکت کنندگان در تحقیق به کدگذاری، مفهوم پردازی و مقوله بندی داده های بدست آمده پرداخته شد. از داده های بدست آمده تعداد 21 کد باز برای پیشایندها، 57 کد باز برای پسایندها، 49 کد باز برای شرایط زمینه ای، 26 کد باز برای عوامل مداخله گر، و بالاخره 71 کد باز برای ابعاد و مولفه های تخلف برند در صنعت بانکداری ایران استخراج گردید. از آنجایی که نظام بانکداری یکی از مهم ترین حلقه های واسط سیستم اقتصادی کشورها به حساب می آید، رسیدن به درک کاملی از مفهوم تخلف برند در این صنعت و شناسایی پیشایندها، پسایندها و مولفه های آن حوزه تحقیقی بسیار گسترده و مهمی است که در این مقاله بدان پرداخته شده و نکات نظری و کاربردی مهمی نیز برای محققان و مدیران در برداشت.
The main purpose of this research is to discover, identify and explain the causal conditions, consequences, intervening factors, contexts, and components of brand transgression in Iranian banking industry. In order to realize the exploratory purpose of the research, a qualitative approach based on the grounded theory method and based on conducting in-depth interviews was used, and targeted non-probability sampling and snowball methods were used. Based on this, 21 in-depth interviews were conducted with the most knowledgeable participants. The data obtained from the interviews were carefully checked and analyzed during three stages of coding. From the obtained data, there are 21 open codes for antecedents, 57 open codes for consequences, 49 open codes for contexts, 26 open codes for intervening factors, and finally 71 open codes for the components of brand the transgression in the industry. Since the banking system is considered as one of the most important intermediaries in the economic system of countries, reaching a complete understanding of the concept of brand transgression in this industry and identifying its antecedents, consequences, dimensions and components is a very broad and important research area that is discussed in this article and important theoretical and practical implications for researchers and practitioners are discussed.