بررسی عوامل موثر بر توسعه عملکرد روابط عمومی در سازمان تامین اجتماعی با رویکرد مدیریت استراتژیک
محورهای موضوعی : بازاریابیمجتبی رضوانی 1 , مهرداد متانی 2 , محمدرضا باقرزاده 3 , علی فلاح 4
1 - گروه مدیریت، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت، واحدنور، دانشگاه آزاد اسلامی، نور، ایران
کلید واژه: مدیریت استراتژیک, روابط عمومی, توسعه عملکرد , سازمان تامین اجتماعی,
چکیده مقاله :
در مقاله، روش پیمایشی مقطعی استفاده شده که هدف ، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه عملکرد روابط عمومی در تأمین اجتماعی با رویکرد مدیریت استراتژیک است. جامعه آماری تحقیق 1500 نفر از مدیران و کارکنان سازمان بود . بر اساس جدول مورگان 306 نفر نمونه انتخاب شدهاند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بودکه شامل 33 بُعد و 104 سوال بوده و برای بررسی دادهها از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و آزمون تناسب مدل و مدل معادلات ساختاری برای آزمون فرضیههای بیان شده در مطالعه استفاده شد. روش تحلیل دادهها نیز با استفاده از smart.PLS و SPSS بوده و در بخش کیفی از تحلیل داده بنیاد استفاده شدو کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی استفاده شد. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه با ده نفر افراد صاحب نظر و خبره در حوزه روابط عمومی انجام و نتایج نشان داد که مقولهها شامل ارتباط مؤثر با مخاطب، ارزیابی عملکرد سازمانی، استراتژی رقابتی، اطلاعرسانی، اعتمادسازی، آموزش کارکنان، انگیزه کارکنان، اهداف و چشم انداز سازمانی، برنامهریزی سازمانی، بهبود عملکرد، پاسخگویی سازمان، تأمین منافع کارکنان، تدوین و اجرای استراتژی، تصمیم-گیری سازمانی، تعهد سازمانی، تغییر سازمانی، توانایی کارکنان، تیم سازمانی، فرهنگ سازمانی، حمایت مدیران ، دانش ارتباطی، ذیفنعان ، ساختار ، شرایط سازمانی، شناخت و مدیریت افکار عمومی، عوامل اقتصادی ،تکنولوژیکی، سیاسی، فرهنگی و قانونی، مشارکت کارکنان، منابع و زیرساخت سازمانی، منافع سازمانی، وفاداری به سازمان شناسایی گردید. شاخص کلی برازش (GOF) در بخش کمی برابر 581/0 به دست میآید که شاخصی قوی و نشان کیفیت بالای مدل دارد. نتایج نشان داد شدت اثر روابط بین متغیرها معنادار است.
In the article, a cross-sectional survey method is used, the purpose of which is to investigate the effective factors on the development of public relations performance in social security with a strategic management approach. The statistical population of the research was 1500 managers and employees of the organization. Based on Morgan's table, 306 people were selected as a sample. The data collection tool was a questionnaire that included 33 dimensions and 104 questions, and confirmatory factor analysis (CFA) and model fit test and structural equation model were used to test the hypotheses stated in the study. The method of data analysis was using smart.PLS and SPSS, and in the qualitative part of the foundation's data analysis, open, central and selective coding was used.Data collection was done through interviews with ten people with opinions and experts in the field of public relations and the results showed that the categories include effective communication with the audience, evaluation of organizational performance, competitive strategy, information, trust building, employee training, Employee motivation, organizational goals and vision, organizational planning, performance improvement, organizational accountability, ensuring employee benefits, strategy formulation and implementation, organizational decision-making, organizational commitment, organizational change, employee ability, organizational team, organizational culture, support Managers, communication knowledge, stakeholders, structure, organizational conditions, recognition and management of public opinion, economic, technological, political, cultural and legal factors, employee participation, organizational resources and infrastructure, organizational benefits, loyalty to the organization were identified.The overall index of fit (GOF) in the quantitative section is equal to 0.581,