اثر انفجارهای همزمان و چندمرحلهای بر پاسخ سازههای مدفون در خاک
محورهای موضوعی : آنالیز سازه - زلزلهسعید فیروزآبادی 1 , هادی دشتی 2 , علیرضا فیوض 3
1 - گروه مهندسی عمران، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
2 - گروه مهندسی عمران، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
3 - گروه مهندسی عمران، دانشگاه خلیجفارس، بوشهر، ایران
کلید واژه: اجزاء محدود, سازه مدفون, انفجار چندمرحلهای, انفجار همزمان,
چکیده مقاله :
سازههای زیرزمینی بهترین گزینه برای احداث قرارگاههای فرماندهی و کنترل، پناهگاهها، انبار سلاحها و تجهیزات مهم و صنایع دفاعی میباشند. یکی از موضوعات مهمی که پیرامون آنها مطالعات نسبتاً محدودی انجامشده است و ممکن است در طراحی این نوع سازهها لحاظ نشود، نحوه اعمال بارگذاری ناشی از پرتاب بمبهای هواییِ هواپیماها بر روی سازههای مدفون زیرزمینی میباشد. وقوع بارهای انفجاری بهصورت همزمان و چندمرحلهای ناشی از پرتاب موشک از هواپیما و پهبادها نیز پاسخ سازهای مدفون را تحت تأثیر قرار میدهد. ازاینرو در مطالعهی حاضر پس از صحت سنجی مدل عددی با یک مدل واقعی، به بررسی مقایسهای اثر بمبهای همزمان و چندمرحلهای بر پاسخ سازههای امن مدفون در خاک با استفاده از روش اجزاء محدود پرداختهشده است. بررسی این موضوع در چهار حالت با عمق دفن ثابت و موقعیت قرار گیری انفجار مختلف انجام گرفته است. نتایج حاصل از بیشینه تنشهای ایجادشده نشان میدهد، که در حالت اعمال بارهای ناشی از بمبگذاری چندمرحلهای، سازههای زیرزمینی موردبررسی، در تمامی موقعیتهای در نظر گرفتهشده، متحمل تنشهای بیشتری نسبت به حالت بارگذاری انفجاری همزمانشده است. تفاوت این تغییرات در برخی نقاط تا حدود 15 درصد مشاهده گردیده است.
Underground structures are the best options to build command posts, shelters, weapons depots, important equipment, and defense industries. The manner in which a loading is caused by launch of airplane bombs on buried underground structures is among major issues on which relatively few studies have been carried out, and may not be considered in design of such structures. The simultaneous and Multi-step explosions of missile launches from aircraft and drones also affect the buried structural response. Therefore, in the present study, after verifying the validity of the numerical model with a real model, a comparative study on the effect of simultaneous and multi-stage bombs on response of secure buried structures in soil was carried out using finite element method. This issue has been investigated in four cases with constant burial depth and different explosion location. The results of maximum stresses presented that, in the case of multiple-stage bombing loads, underground structures under study, in all considered situations, experienced more stress than the simultaneous explosive loading mode. The difference of these changes has been observed in some places up to about 15%.
_||_