شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش فنآوری آموزش از دور در بین دانشجویان دانشگاه پیامنور
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعاتمحمد علی جوادی بورا 1 , حسین نجفی 2 , محمدرضا سرمدی 3 , رضا نوروززاده 4
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان مازندران، ساری
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، مرکز پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، ایران
کلید واژه: آموزش عالی, دانشگاه پیام نور, آموزش از دور, الگوی پذیرش فنآوری از دور,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این تحقیق، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش فنآوری آموزش از دور در کلاس درس دانشجویان دکتری تخصصی مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور بود. این پژوهش، از نوع توصیفی بوده که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، متشکل از 1384 نفر بوده که از میان افراد مذکور، 248 نفر از روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از جدول مورگان انتخاب و به پرسشنامهای که با استفاده از نظرات 30 کارشناس و خبره آموزش از راه دور ساخته شده، پاسخ دادند. برای تأمین روایی و پایایی ابزار جمعآوری اطلاعات به ترتیب از نظرات متخصصان آموزش از دور و آلفای کرانباخ (84/0) استفاده شده است. پاسخهای دانشجویان با استفاده از فنون آمار توصیفی و استنباطی با نرمافزار SPSS و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که 5 عامل، به ترتیب: خودکفایی در فنآوری، تبحر در کار با فنآوری، مفید بودن، دسترسی آسان و حمایت همه جانبه در پذیرش فنآوری، دارای بیشترین بار عاملی تعیین کننده بوده است. همچنین، نتیجه به دست آمده، با استفاده از تحلیل عاملی نشاندهنده مناسب بودن شاخصهای برازندگی (97/0CFI=) و (067/0RMSEA=)، (98/0ACFI=) و (98/0=NFI) میباشد. به عبارت دیگر، میتوان، از این عوامل به عنوان معیاری برای عوامل تأثیرگذار در پذیرش فنآوری آموزش از دور در دانشگاه پیام نور ایران استفاده کرد.
The main purpose of the present study is to determine the effective factors on distance education technology acceptance among PhD candidates in Higher Education center, Payam-E-Noor University, Iran. This was a descriptive and survey-based study. The sample population of the study consists of 248 PhD candidates out of the statistical society of 1384 students who were selected, using Morgan table, through simple random selection, and answered the questionnaire made by 30 distance education experts. Distance education experts’ viewpoints and Cronbach Alpha (0.84) were used to determine, respectively validity and reliability of data collecting tool. The collected data was analyzed with SPSS and LISREL, using descriptive and inferential statistics techniques. The results indicated that factors had the most influential effect on the technology acceptance, respectively: technological self-sufficiency, technological mastery, usefulness, accessibility and comprehensive supports. Using factor analysis method, the results also showed that the fitness indexes (CFI=0.97), (RMSEA=0.067), (ACFI=0.98) and (NFI=0/98) were appropriate. In other words, these indexes can be used as effective factors in distance education acceptance in Payam-E-Noor University in Iran.