رابطه سبکهای دلبستگی و ترس از ارزیابی منفی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعات
نازلی توکلی
1
(کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران)
فرهاد جمهری
2
(استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران)
نورعلی فرخی
3
(دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران)
کلید واژه: دانشجویان, اعتیاد به اینترنت, سبکهای دلبستگی, ترس از ارزیابی منفی,
چکیده مقاله :
اعتیاد به اینترنت، بهعنوان یکی از پدیدههای عصر جدید، شامل جنبههای شناختی، هیجانی و رفتاری است. تحقیق حاضر، با هدف تعیین رابطه سبکهای دلبستگی و ترس از ارزیابی منفی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه تحقیق، شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران بود که در سال 1392 در یکی از مقاطع کارشناسیارشد و دکتری مشغول به تحصیل بودند. از میان این افراد، تعداد 161 نفر به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند و پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت، دلبستگی بزرگسالان و فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که بین سبکهای دلبستگی ناایمن اجتنابی (264/0=r)، ناایمن اضطرابی (300/0=r) و ترس از ارزیابی منفی (174/0=r) با اعتیاد به اینترنت رابطه معنادار وجود دارد، ولی بین سبک دلبستگی ایمن (020/0=r) با اعتیاد به اینترنت، رابطه معناداری یافت نشد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن بود که سبکهای دلبستگی ناایمن اجتنابی و ناایمن اضطرابی (130/0=R2) و ترس از ارزیابی منفی (030/0=R2) سهم معناداری در پیشبینی اعتیاد به اینترنت دانشجویان دارند. بنابراین، ضروری است، در فرآیند پیشگیری از اعتیاد به اینترنت به نقش عوامل روانشناختی مانند سبکهای دلبستگی ناایمن و ترس از ارزیابی منفی توجه نمود.
Addiction to internet as one of the phenomena of the modern era includes cognitive, excitatory and behavioral aspects. The present study aimed to investigate the relationship between the attachment styles, fear of negative evaluation and internet addiction in college students. The method of the study was correlational. The population included all the M.A. and Ph.D. students studying at the faculty of human and social sciences, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran in 2013. 161 students were selected as the final sample, who filled the Internet Addiction questionnaire, the Adult Attachment Inventory and the Brief Fear of Negative Evaluation Scale. The data were analyzed using Pearson correlation coefficient and linear regression analysis tests. The findings indicated that avoidant insecure attachment styles (r=0.264), anxiety insecure (r=0.300) and fear of negative evaluation (r=0.174) were significantly correlated with internet addiction, whereas the secure attachment style was not significantly correlated with internet addiction. In addition, regression analysis results revealed that avoidant insecure attachment styles and anxiety insecure (R2=0.130) and fear of negative evaluation (R2=0.030) had significant contribution in predicting the students' addiction to internet. Therefore, to prevent internet addiction, it is necessary to consider the role of psychological factors such as insecure attachment styles and fear of negative evaluation.