شناسایی ابعاد رسانههای اجتماعی بر مدیریت فرهنگی با رویکرد رقابتی در دانشگاهها: تحلیلی کیفی برمبنای دیدگاه صاحبنظران موضوعی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسیده سمیه اسدالله زاده بالی 1 , فاطمه طاهری 2 , علی اصغر شجاعی 3
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
کلید واژه: مدیریت فرهنگی, رسانه های اجتماعی, پویایی رقابتی.,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش رسانههای اجتماعی بر مدیریت فرهنگی با رویکرد رقابتی در دانشگاهها بوده است. این مطالعه به روش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی انجامشده است. جامعه پژوهش شامل کلیه رؤسای فرهنگی، معاونت فرهنگی، مدیران اجرایی باتجربه در کار فرهنگی و کارشناسان ارشد فرهنگی در دانشگاههای استان مازندران بودند که در مجموع 21 نفر از آنها، به روش نمونهگیری گلوله برفی، انتخاب و آرا و نظرات آنها تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل داده در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش به وسیله نرمافزار MAXQDA تحلیل شده است. یافتههای پژوهش نشان داد نقش رسانههای اجتماعی بر مدیریت فرهنگی شامل نوع فرهنگ؛ چگونگی مدیریت فرهنگی؛ کاربرد مدیریت فرهنگی؛ تأثیر مدیریت فرهنگی است. امروزه رسانهها با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادلهی افکار و عقاید عمومی در راه پیشرفت مدیریت فرهنگی در جامعه و تمدن بشری نقش بسزایی دارند. با بهرهگیری مناسب از رسانههای اجتماعی میتوان شرایطی مساعد در جهت جامعهپذیری فراهم نمود و به دنبال آن بهبود سبک عملکرد در بین افراد و سازمانها و دانشگاهها و نهادها و در تعامل بر محیط اطراف پدیدار میشود.
The purpose of the current research was to investigate the role of social media on cultural management with a competitive approach in universities. This study was conducted using a qualitative method using a semi-structured interview and qualitative content analysis with a comparative approach. The research community included all the cultural leaders, cultural vice presidents, experienced executive managers in cultural work and senior cultural experts in the universities of Mazandaran province, and a total of 21 of them were selected and their votes and opinions were analyzed by snowball sampling. The research findings have been analyzed by MAXQDA software. The research findings showed the role of social media on cultural management, including the type of culture; How to manage culture; Application of cultural management; The influence of cultural management. Today, the media play a significant role in the advancement of cultural management in society and human civilization by transmitting information and new information and exchanging public thoughts and opinions. With the proper use of social media, favorable conditions can be provided for socialization, and after that, the improvement of the performance style among individuals, organizations, universities, and institutions and in the interaction on the surrounding environment emerges.