تأثیر تبلیغات رسانههای غربی بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از طریق بحران هویت
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بین المللیمسعود کاوه 1 , یوسف خانمحمدی 2
1 - دانشگاه مفید، قم ، ایران
2 - استاد یار دانشگاه مفید، قم ، ایران
کلید واژه: تبلیغات, بحران هویت, امنیت ملی ایران, رسانههای غربی, کارگزران,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به بررسی تأثیر تبلیغات رسانههای غربی بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از طریق بحران هویت پرداخته شده و تأکید پژوهش قلمرو زمانی 1388 تا 1396 است. روش پژوهش، روشی کیفی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. سؤال اصلی پژوهش این است که تأثیر رسانههای بیگانه بر امنیت ملی ایران در طی سالهای 1388 تا 1396 چگونه بوده است؟ برای این پرسش فرضیه این گونه طراحی شد که رسانه های خارجی با هدف قرار دادن ارزشها و باورهای مردمی به عنوان مهمترین مؤلفه های هویتی، امنیت ملی را در معرض آسیب قرار داده اند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که رسانه های غربی با القای ارزشهایی مغایر با ارزشهای اسلامی و انقلابی باعث بحران هویت در سه سطح فردی، اجتماعی و سطح ساختار قدرت شده و از این طریق امنیت ملی ایران را مورد تهدید قرار داده شده است.
The effect of Western media propaganda on the national security of the Islamic Republic of Iran through identity crisisIn this study, the impact of Western media propaganda on the national security of the Islamic Republic of Iran through identity crisis is investigated and emphasis is placed on the temporal realm of 2009-2017.The research method was qualitative and the data collection method was library and data analysis was done by descriptive-analytic method.The main question of the research is how the impact of foreign media on Iran's national security during 2009-2017?To this question, the hypothesis was designed that the foreign media had exposed national security to targeting popular values and beliefs as the most important components of identity.The findings of the study suggest that the Western media is causing an identity crisis by instilling values contrary to Islamic and revolutionary values At the individual, social and power levels, it has threatened Iran's national security.
آشوری، داریوش (1387)، دانشنامه سیاسی، تهران: مروارید.
امینیان، بهادر؛ تیمورپور، نوشین (1391)، «رسانه، هویّت ملی و امنیت ملی؛ با تأکید بر جامعۀ ایران»، مطالعات راهبردی بسیج، سال پانزدهم، شمارة 57، زمستان 1391.
باهوش فاردقی، محمود (1396)، «بررسی مفهوم یا استعاره امنیت ملی در نظریة سازهانگاری»، سیاست، سال چهارم، شمارة چهاردهم.
بوزان، باری (1390)، مردم، دولتها و هراس، ترجمه، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
حاجیانی، ابراهیم (1395)، «امنیت هویت: مبانی و چارچوب مفهومی (امنیت هویت: مبانی و چارچوب مفهومی)، مجله جامعهشناسی ایران، دورة شانزدهم، شمارة 4، زمستان.
حسینی، حسین؛ مقدمفر، حمیدرضا؛ قنبرپور، مصطفی (1393)، «واکاوی نقش و کارکرد شبکههای اجتماعی مجازی در حوادث انتخابات سال 1388 جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی آفاق امنیت، سال هفتم، شمارة بیستوچهارم، پاییز 1393.
خواجهسروی، غلامرضا؛ بردبار؛ احمدرضا (1394)، «نقش انگلستان در ایجاد بحرانهای سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 در ایران»، پژوهشهای راهبردی سیاست، سال چهارم، شمارة 13، تابستان 1394، شمارة پیاپی43.
داودی، ابراهیم؛ ملکی، عباس (1393)، «بحران هویّت و تأثیر آن بر امنیت فرهنگی و اجتماعی در ایران»، فصلنامۀ مطالعات حفاظت و امنیت انتظامی، سال نهم، شمارة سیام، بهار 1393.
دهخدا، علیاکبر (1377)، لغتنامه، زیر نظر محمد معین و سیّد جعفر شهیدی، تهران: دانشگاه تهران.
دهقانی فیروزآبادی، سیّد جلال (1387)، چارچوب مفهومی برای ارزیابی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی. 11. سیفزاده، حسین (1382)، اصول روابط بینالملل، تهران: میزان.
عبدالهی، محمد (1375)، «جامعهشناسی بحران هویّت: مبانی عینی و ذهنی هویّت جمعی در ایران و تأثیر آن بر دینامیسم مبادلة فرهنگی ایران با جهان»، نامة پژوهش، سال اول، شمارة 2 و 3.
عیوضی، محمدرحیم (1380)، طبقات اجتماعی و رژیم شاه، تهران: مرکز اسناد و انقلاب اسلامی.
قائدی، محمدرضا (1383)، «مشروعیت و کارآمدی نظام سیاسی»، فصلنامه راهرو، شمارة 31 بهار.
ـــــــــــــــــ (1386)، بحران هویّت در عرصههای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران، سمینار هویّت ملی اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز گروه علوم سیاسی. 1
قربانزاده سوار، قربانعلی؛ رحمتی، مهدی؛ ناطقی، هاشم (1395)، «رسانه و هویت ملی (تأثیر رسانه بر شاخصهای هویت ملی)»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، رسانه و فرهنگ، سال ششم، شمارة اول، بهار و تابستان.
قهرمانپور، رحمان (1396)، بررسی چهاردهه تحول خواهی در ایران، تهران: روزنه.
ـــــــــــــــــ (1394)، هویّت و سیاست خارجی در ایران و خاورمیانه، تهران: روزنه.
کاستلز، مانوئل (1385)، عصر اطلاعات، قدرت هویّت، ترجمة حسن چاوشیان، تهران: طرح نو.
کاوسی، اسماعیل؛ حسینزادگان، زهره (1390)، «حفظ هویّت ایرانی ـ اسلامی در فرایند جهانیشدن»، مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی (مطالعات راهبردی جهانیشدن)، دورة 2، شمارة 3.
گریفیس، مارتین (1388)، دانشنامة روابط بینالملل و سیاست جهان، مترجم: علیرضا طیب، تهران: نی.
لاریجانی، محمدجواد (1375)، «حکومت، مشروعیت و کارآمدی»، سروش، ۲۷ بهمن ۱۳۷۵، شمارة ۸۲۵.
متقی، ابراهیم (1389)، «جنگ نرم، انقلابهای رنگی و دیپلماسی عمومی»، مجله راهبرد دفاعی، 8 (28).
مشیرزاده، حمیرا (1386)، تحلیل سیاست خارجی ایران از منظر سازهانگاری «در نگاهی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
نظری، علیاشرف (1390)، مدرنیته و هویّت سیاسی در ایران، تهران: میزان.خبرگزاری
زابلیزاده، اردشیر (1390)، «بیبیسی فارسی وانتخابات 88 ایران»، تهران: خبرگزاری فارس. 27.
Castells, M. (2010). The Power of Identity, Oxford, Blackwell.
Chena, S. (2008). L’ E Cope De Copenhaguen Relations Internationals”, in Revue Asylon, No. 4.
Henderson, A. & McEwen, N. (2005). Do Shared Values Underpin National Identity? Examining the Role of Values in National Identity in Canada and the United.
Hymans, J., E. C. (2002). Applying Social Identity Theory to the Study of International Politics: A Caution and an Agenda, Paper originally prepared for presentation at the International Studies Association convention, New Orleans, Louisiana. Lyon, D. (1999). Postmodernist, Open University Press.
Nye, J. (2008). The Powers to Lead, NY Oxford University Press.
Onuf, N. (1994). The Constitution of International Society, The American University School of International Service, Washington D, C. Political communication edited by crigler.
Aun Arbor (1988) Chicago University press.
Purdie, N. & Wilss, L. (2007). “Australian National Identity: Young Peoples, Conceptions of What It Means to be Australian”, National Identities, 9(1).
Tileaga, C. (2008). “National Commemoration, Collective Memory and Managing Authenticity in the Representation of a Political Event”, Discourse & Society, 19.
Waever, O. (2002), »Identity, communities and foreign policy: Discourse Analysis as Foreign policy Theory in European integration and national Identity«, London, Routledge.
_||_