A Critical Review of Materials Adaptation in English Language Education
محورهای موضوعی : نشریه تخصصی زبان، فرهنگ، و ترجمه (دوفصلنامه)
لیلا نیکبخت
1
(دانشجو دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایران)
فاطمه جهانگیری دهاقانی
2
(دانشجو دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایران)
کلید واژه: English language education, Materials adaptation, Materials development,
چکیده مقاله :
Since there should be concordance between the materials and the level of the students, the teachers need to adapt the materials. Adopting a critical perspective, the current review paper found several research studies in the field of language education that have identified areas and trends in materials adaptation research conducted over the past four decades. The numbers of articles, books, and conference PowerPoints were twenty- three, five, and fifteen respectively. The articles were categorized into three areas: reasons for materials adaptation (N = 13), procedures of adaptation (N = 10), and adapting and adopting (N = 4). Furthermore, the reasons for materials adaptation indicated fourteen reasons. The procedures of adaptation included adding, deleting or omitting, modifying, simplifying, and reordering. The third area, the differences between adopting and adapting are essential for teachers and administrators. As a result, because of the fourteen reasons for materials adaptation, adopting and adapting materials are crucial for administrators, teachers, and learners. Reviewing the past study, the current study provided new research lines in materials adaptation for the EFL community.
از آنجایی که باید همواره بین موادآموزشی و سطح دانش آموزان هماهنگی وجود داشته باشد، معلمان باید مطالب را تطبیق دهند. با نگاهی انتقادی، مقاله ی مروری حاضر مشخص نمود که چندین مطالعه تحقیقاتی درزمینه آموزش زبان در چهار دهه گذشته انجام گرفته که زمینه ها و روندهایی را که در تحقیقات انطباق مواد درسی انجام شده، شناسایی کرده اند. تعداد مقالات، کتاب ها و پاورپوینت های کنفرانس به ترتیب بیست وسه، پنج و پانزده مورد بوده است. مقالات به سه حوزه دسته بندی شده اند: دلایل انطباق مواد ( سیزده مورد)، رویه های انطباق ( ده مورد) و انطباق و پذیرش ( چهار مورد). علاوه بر این، دلایل انطباق مواد چهارده دلیل را نشان می دهد. در مورد رویه های انطباق مواردی همچون، اضافه کردن، حذف نمودن، اصلاح کردن، ساده سازی و مرتب سازی مطرح شده اند. در مورد حوزه سوم، تفاوت های اتخاذ و تطبیق برای معلمان و مدیران ضروری است. و بنابر چهارده دلیل انطباق مواد، اتخاذ و تطبیق مطالب برای مدیران، معلمان و فراگیران بسیار مهم است. ضمن بررسی پیشینه تحقیقات، مقاله ی حاضر زمینه های جدید تحقیقاتی را در حیطه انطباق مواد درسی برای جامعه آموزش زبان انگلیسی فراهم می نماید.