رتبه بندی پل های پیش ساخته بتنی راه آهن با معیارهای مدیریت آب به روش تاپسیس
محورهای موضوعی : علوم آبحسین فرشاد 1 , نادر عبدلی یزدی 2 , احسان اله اشتهاردیان 3
1 - دانشجوی دکتری، مرکز تحقیقات سازه و زلزله، واحد تفت، دانشگاه آزاد اسلامی، تفت، ایران.
2 - استادیار، مرکز تحقیقات سازه و زلزله، واحد تفت، دانشگاه آزاد اسلامی، تفت، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت پروژه دانشگاه تربیت مدرس.
کلید واژه: رتبه بندی, مدیریت آب, روش تاپسیس, پل های پیش ساخته بتنی راه آهن,
چکیده مقاله :
مدیریت آب در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ رﯾﻠﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از پارامترهای مهم و موثر، ﻧﻘﺶ ﻋﻤﺪه ای را در افزایش طول عمر سازه های رﯾﻠﯽ و متعاقباً در ﻋﺮﺻﻪ اﻗﺘﺼﺎدی، ﺻﻨﻌﺘﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﺸﻮرها اﯾﻔﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ. در این تحقیق سعی شده با توجه به تجربیات مشابه از مطالعات گذشته در این زمینه و جمع آوری نظرات متخصصان کشور، مطالعات میدانی گسترده، استفاده از چک لیست های بازرسی، اطلاعات آماری و با شناخت درست خرابی های مرتبط با مدیریت آب در پل های بتنی و در نهایت با روش تاپسیس، طبق معیارهای مهندسی آب در نگهداری و تعمیرات پل، بتوان پل های پیش ساخته بتنی اداره کل راه آهن شمال ایران براساس معیارهای مدیریت آب رتبه بندی کرد. نتایج این تحقیق به کارفرمایان و مدیران مسئول کمک می کند تا بتوانند با توجه به ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺤﺪود موجود، پل ها را در بحث مهندسی آب به درستی مدیریت کنند.
Water management in rail transport as one of the important and effective parameters plays a major role in increasing the life span of rail structures and subsequently in the economic, industrial and social fields of countries. In this research, it has been tried according to similar experiences from past studies in this field and gathering the opinions of experts in the country, extensive field studies, the use of inspection checklists, statistical information and with the correct understanding of the failures related to water management in concrete bridges and Finally, with the TOPSIS method, according to water engineering standards in bridge maintenance and repairs, it is possible to rank the prefabricated concrete bridges of the General Directorate of Northern Railways of Iran based on water management standards. The results of this research will help employers and managers in charge to be able to properly manage bridges in water engineering, considering the available capital and limited resources.
_||_