تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر اشتیاق شغلی کارکنان با تأکید بر نقش میانجی سرمایه روانشناختی مثبت در اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی- بازرگانی
1 - دانش آموخته دکترای مدیریت، مدرس دانشگاه فنی و حرفه ای، اراک، ایران.
کلید واژه: مدیریت منابع انسانی, اشتیاق شغلی, سرمایه روانشناختی مثبت,
چکیده مقاله :
زمینه: در جهان رقابتی امروزی، یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد تحول و بقای سازمان و دستیابی به اهداف موردنظر، عنصر انسان و توجه به قابلیتها و ظرفیتهای مثبت کارکنان است.هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر اشتیاق شغلی کارکنان با تأکید بر نقش میانجی سرمایه روانشناختی مثبت در اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی است.روشها: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ ماهیت و روش در زمره تحقیقات علّی است. جامعه آماری، کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی است. بهمنظور برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران استفادهشده است که حجم نمونه برابر با ۱۵۰ نفر محاسبه گردید. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفادهشده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است.یافتهها: نتایج در خصوص فرضیه اول نشان داد اقدامات مدیریت منابع انسانی تأثیر مثبت (0/66) بر اشتیاق شغلی کارکنان دارد. نتایج در خصوص فرضیه دوم نشان داد اقدامات مدیریت منابع انسانی تأثیر مثبت (0/81) بر سرمایه روانشناختی مثبت دارد. نتایج در خصوص فرضیه سوم نشان داد سرمایه روانشناختی مثبت تأثیر مثبت (0/39) بر اشتیاق شغلی کارکنان دارد. نتایج در خصوص فرضیه چهارم نشان داد اقدامات مدیریت منابع انسانی از طریق متغیر میانجی سرمایه روانشناختی مثبت بر اشتیاق شغلی کارکنان تأثیر مثبت (0/97) دارد.نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت اقدامات مدیریت منابع انسانی بر اشتیاق شغلی کارکنان از طریق متغیر میانجی سرمایه روانشناختی مثبت، مدیران سازمان میتوانند با افزایش مهارت، انگیزه، فرصتهای شغلی و شرایط کاری مطلوب از طریق اقدامات مدیریت منابع انسانی و تقویت مؤلفههای سرمایه روانشناختی مثبت، سطح اشتیاق شغلی کارکنان را افزایش دهند.
Background: In today's competitive world, one of the important tools for the development and survival of the organization and the achievement of goals, is the human element and attention to the capabilities and positive capacities of employees. Purpose: The purpose of this research is to examine the effect of human resource management practices on employees’ job engagement with an emphasis on the mediating role of positive psychological capital in the headquarters of roads and urban development markazi province. Methodology: The present research in terms of goal is an applied type and in terms of the nature and method is causal. The statistical population was employees in the headquarters of roads and urban development markazi province. In order to estimate the sample size of Cochran formula has been used that the sample size of 150 was calculated. In this research, simple random sampling method is used. The data collection tool is a questionnaire. Findings: The results of the first hypothesis showed that HRM practices have a positive effect (0/66) on job engagement. The results of the second hypothesis showed that HRM practices have a positive effect (0/81) on positive psychological capital. The results of the third hypothesis show that positive psychological capital has a positive effect (0/39) on job engagement. The results of the fourth hypothesis showed that HRM practices have a positive effect (0/97) on job engagement through the mediating variable of positive psychological capital. Conclusion: Regarding the positive effect of HRM practices on Employees’ Job Engagement through the mediating variable of positive psychological capital, Managers can increase the level of Employees’ Job Engagement by increasing their skills, motivation, job opportunities and desirable working conditions through HRM practices and strengthening the components of positive psychological capital.
جمشیدیان, محمد امین. ( .)1396تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر قصد ترک کارکنان با تاکید بر نقش میانجی تعهد سازمانی
در اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی. فصلنامه مهندسی مدیریت نوین، 1( 15و ،)2تابستان، ص 89-105
خلیفه سلطانی، حشمت؛ والی، فرزانه و صحت، سعید. ( .)1393تاثیر سرمایه روانشناختی مثبت مدیران بر بهبود عملکرد کارکنان:
مطالعه ای در شرکت بیمه ملت شهر تهران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال ،9شماره ،33بهار، ص 47-74
دسلر، گری. ( ،)1392مبانی مدیریت منابع انسانی، ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، چاپ دهم، دفتر پژوهش
های فرهنگی
رسولی، رضا. ( .)1389مدیریت منابع انسانی، تهران، دانشگاه پیام نور
سعادت، اسفندیار. ( .)1386مدیریت منابع انسانی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاهی (سمت،) مرکز
تحقیق و توسعه علوم انسانی، چاپ سیزدهم
سید جوادین، سید رضا. ( .)1393مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان، چاپ هشتم، تهران: نگاه دانش
هاشمی، سید حامد و پور امین زاده، سعیده. ( .)1390چالش های فراروی توسعه منابع انسانی و راهکاری برای رفع آن، فصلنامه
کار و جامعه، شماره ،136مهرماه، ص 4-21
Aybas, M, and Cevat Acar, A. (2017). The Effect of Human Resource Management Practices on
Employees’ Work Engagement and the Mediating and Moderating Role of Positive Psychological
Capital. International Review of Management and Marketing, 7(1), 363-372
Avey, J.B., Luthans, F., Smith, R. M and Palmer, N.F. (2010). Impact of Positive Psychological Capital
on Employee Well-Being Over Time, Journal of occupational health psychology, 15 (1), 17-28
Avey, J.B., Reichard, R.J., Luthans, F., and Mhatre, K.H. (2011), Meta-analysis of the impact of
positive psychological capital on employee attitudes, behaviors, and performance. Human Resource
Development Quarterly, 22(2), 127-152.
Avey, J.B., Wernsing, T.S., and Luthans, F. (2008), Can positive employees help positive
organizational change? Impact of psychological capital and emotions on relevant attitudes and
behaviors. The Journal of Applied Behavioral Science, 44(1), 48-70.
Bakker, A. B, and Leiter, M. P. (2009). Work engagement: The essential theory and research.
Psychology Press, New Yourk, NY.
Bakker, A., Schaufeli, W., Leiter, M., and Taris T. (2008). Work engagement: An emerging concept in
occupational health psychology. Work and Stress, 22(3): 187–201.
Bakker, A.B, and Schaufeli, W. B. (2008). Positive organizational behavior: engaged employees in
flourishing organizations, Journal of Organizational Behavior, 29 (2), 147-154
Baron, R.M., and Kenny, D.A. (1986), The moderator–mediator variable distinction in social
psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and
Social Psychology, 51(6), 1173- 1182.
Bryant, F. B. and Cvengros, J. A. (2004). Distinguishing Hope and Optimism: Two Sides of a Coin, or
Two Separate Coins? Journal of Social and Clinical Psychology, 23 ( 2), 273-302.
Crawford, E.R., LePine, J.A., and Rich, B.L. (2010), Linking job demands and resources to employee
engagement and burnout: A theoretical extension and meta-analytic test. Journal of Applied
Psychology, 95(5), 834-848.
Demerouti, E., and Bakker, A.B. (2011), The job demands-resources model: Challenges for future
research. SA Journal of Industrial Psychology, 37(2), 1-9.
Hakanen, J.J., Bakker, A.B., and Schaufeli, W.B. (2006), Burnout and work engagement among
teachers. Journal of School Psychology, 43(6), 495-513.12
Halbesleben, J.R., Neveu, J.P., Paustian-Underdahl, S.C., and Westman, M. (2014), Getting to the
COR understanding the role of resources in conservation of resources theory. Journal of Management,
40(5), 1334-1364.
Kahn, W.A. (1990). Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work.
Academy of Management Journal, 33(4), 692-724.
Luthans, F; Avolio, B. J.; Avey, J. B, and Norman, S. M. (2007). Positive Psychological Capital:
Measurement and Relationship with Performance and Satisfaction, Personnel Psychology, 60, 541-572
Luthans, F., Norman, S.M., Avolio, B.J., and Avey, J.B. (2008), The mediating role of psychological
capital in the supportive organizational climate-employee performance relationship. Journal of
Organizational Behavior, 29(2), 219-238.
Noe, R. A., Hollenbeck, J. R. Gerhart, B., and Wright, P. M. (2000). Human Resource Management:
Gaining a Competitive Advantage. 3rd ed. Boston: Mc Graw-Hill.
Peng, J., Jiang, X., Zhang, J., Xiao, R., Song, Y., Feng, X., Zhang Y, and Miao, D. (2013), The ımpact
of psychological capital on job burnout of Chinese nurses: The mediator role of organizational
commitment. PLoS One, 8(12), 193.
Ram, P., and Prabhakar, G. V. (2011). The role of employee engagement in work-related outcomes.
Interdisciplinary. Journal of Research in Business, 1(3), 47-61.
Salanova, M., Agut, S. and Peiró, J.M. (2005), Linking organizational resources and work engagement
to employee performance and customer loyalty: The mediation of service climate. Journal of Applied
Psychology, 90(6), 1217- 1227.
Schaufeli, W.B. (2013). What is engagement? In: Truss, C., Alfes, K., Delbridge, R., Shantz, A.,
Soane, E., editors. Employee Engagement in Theory and Practice. London: Routledge.
Schaufeli, W.B, and Bakker, A.B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with
burnout and engagement: A multisample study. Journal of Organizational Behavior, 25 (3), 293– 315.
Schoufeli, W. B., Marftinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M. and Bakker, A. B. (2002). Burnout and
engagement in university students. Journal of cross-culture psychology, 23, 464-481.
Shane, J. L. and Snyder, C. R. (Eds). (2001). Oxford handbook of positive psychology 2nd edition
(PP. 313.321). Oxford University Press.
Storey, J. (ed) (2001). Human Resource Management: A Sritical text (2enedn), London: Routleage.
Sweetman, D., and Luthans, F. (2010), The power of positive psychology: Psychological capital and
work engagement. In: Arnold Bakker, A.B., Leither, M.P., editors. Work Engagement a Handbook of
Essential Theory and Research. New York: Psychology Press. p54-68.
Teo, S., Roche, M., Pick, D., and Newton, C.J. (2014), Psychological capital as moderator of
organizational change demands on nursing stress. In: 74th Annual Meeting of the Academy of
Management, 1-5 August 2014. Philadelphia, PA: Pennsylvania Convention Center.
Xanthopoulou, D., Bakker, A.B., Demerouti, E., and Schaufeli, W.B. (2007), The role of personal
resources in the job demands-resources model. International Journal of Stress Management, 14(2), 121-
141.
Xanthopoulou, D., Bakker, A.B., Demerouti, E., and Schaufeli, W.B. (2009), Reciprocal relationships
between job resources, personal resources, and work engagement. Journal of Vocational Behavior,
74(3), 235-244.
Youssef, C.M, and Luthans, F. (2007). Positive Organizational Behavior in the Workplace The Impact
of Hope, Optimism, and Resilience. Journal of Management, 33 (5), 774