اولویت بندی شهرستان های استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت های گردشگری
محورهای موضوعی : فصلنامه آینده پژوهی شهریمرتضی صادق بختیاری 1 , معصومه حافظ رضازاده 2 , سجاد پودینه 3 , زهرا سرابندی 4
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری،واحد زاهدان،دانشگاه آزاد اسلامی،زاهدان،ایران
2 - استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران
3 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، واحد زاهدان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران
4 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران
کلید واژه: توسعه, گردشگری, سیستان و بلوچستان, زیرساخت گردشگری,
چکیده مقاله :
زیرساخت های گردشگری از جمله عوامل موثری هستند که می توانند مستقیما منجر به ارائه خدمات شوند و برخورداری از آنها می تواند علاوه بر تاثیرگذاری بر توسعه گردشگری، به بهبود سطح کیفی زندگی جامعه محلی نیز کمک شایانی کنند. این پژوهش با هدف اولویت بندی شهرستان های استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت های گردشگری انجام گرفت. پژوهش حاضر بـر پایـه روش توصـیفی- تحلیلـی است. جامعـه آمـاری تحقیـق اسـتان سیستان و بلوچستان بـه تفکیـک شهرستان های آن (زاهدان، زابل، چابهار، سراوان، زهک، سیب و سوران، مهرستان، خاش، هیرمند، نیمروز، هامون، نیک شهر، ایرانشهر، کنارک، دلگان، سرباز، میرجاوه، فنوج، قصرقند) است. از طریق تکنیک تاپسیس فازی و فرآیند تحلیل شبکه (ANP) به اولویت بندی شهرستان ها پرداخته شده است. بر اساس نتایج به دست آمده از تاپسیس فازی و اولویت بندی شهرستان های استان سیستان و بلوچستان، شهرستان خاش با مقدار وزن 0/893 در اولویت اول قرار دارد، شهرستان چابهار با مقدار وزن 0/867 در اولویت دوم، شهرستان زاهدان با مقدار وزن 0/831 در اولویت سوم، شهرستان نیک شهر با مقدار وزن 0/800 در اولویت چهارم، شهرستان زابل با مقدار وزن 0/717 در رتبه پنجم قرار گرفته است. همچنین، شهرستان مهرستان با مقدار وزن 0/000 در اولویت آخر قرار گرفته است. همچنین، از نظر میزان توسعه یافتگی شهرستان ها از نظر زیرساخت های گردشگری شهرستان به سه گروه توسعه یافته، درحال توسعه و محروم گروه بندی شدند. بر این اساس، شهرستان های خاش، چابهار، زاهدان و نیک شهر توسعه یافته، شهرستان های زابل، ایرانشهر، کنارک و میرجاوه در حال توسعه و شهرستان های سراوان، زهک، سرباز، هامون، سیب و سوران، هیرمند، دلگان، نیمروز، فنوج، قصرقند و مهرستان محروم می باشند.
Tourism infrastructures are among the effective factors that can directly lead to the provision of services، and having them can help to improve the quality of life of the local community in addition to influencing the development of tourism. This research was conducted with the aim of prioritizing the cities of Sistan and Baluchistan province in terms of tourism infrastructure. The present research is based on descriptive-analytical method. Statistical Research Society of Sistan and Baluchistan province by dividing its cities (Zahedan، Zabul، Chabahar، Saravan، Zahak، Sib and Soran، Mehrestan، Khash، Hirmand، Nimroz، Hamon، Nik-Shahr، Iranshahr، Kanarak، Delgan، Sarbaz، Mirjaveh، Fanuj، Qasrqand). Through the technique of Fazi Topsis and A. it. Priority has been given to the cities. Based on the results obtained from TOPSIS fuzzy and the prioritization of the cities of Sistan and Baluchistan province، Khash city with a weight value of 0.893 is in the first priority، Chabahar city is in the second priority with a weight value of 0.867، Zahedan city with the weight value of 0.831 is in the third priority، Nikshahr city with the weight value of 0.800 is in the fourth priority، Zabul city is in the fifth place with the weight value of 0.717. Also، Mehrestan city with a weight value of 0.000 has been placed in the last priority. Also، in terms of the degree of development of the cities، in terms of tourism infrastructure، the cities were grouped into three groups: developed، developing and deprived. Based on this، the cities of Khash، Chabahar، Zahedan and Nikshahr are developed، the cities of Zabol، Iranshahr، Kanarak and Mirjaveh are developing and the cities of Saravan، Zahak، Sarbaz، Hamon، Sib and Soran، Hirmand and Delgan.، Nimroz، Fanuj، Qasrqand and Mehrestan are excluded.
_||_