طراحی الگوی تبلیغاتی اینستاگرام برای توسعه گردشگری فرهنگی در استان تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه آینده پژوهی شهریسمیه گرجی دوز 1 , علی اکبر فرهنگی 2 , علیرضا ابراهیم پور 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت مجتمع حضرت ولیعصر (عج)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران ، ایران.
2 - استاد گروه مدیریت، دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
کلید واژه: شبکههای اجتماعی, اینستاگرام, توسعه, گردشگری, گردشگری فرهنگی.,
چکیده مقاله :
جذب گردشگر فرهنگی با بهره از نقش تبلیغاتی اینستاگرام، راهکار مناسبی به نظر میرسد اما آنگونه که باید درباره آن در حوزه گردشگری فرهنگی تحقیق نشده است. هدف این پژوهش، یافتن الگوی تبلیغاتی اینستاگرام بر توسعه گردشگری فرهنگی و جذب مخاطب بوده است. این تحقیق با استفاده از روش داده بنیاد به مطالعه پرداخته و اطلاعات از طریق مصاحبه، مشاهده و مدارک و اسناد گردآوریشده است. نمونهگیری بهصورت غیر تصادفی و با توجه به موضوع موردپژوهش بوده و تعداد نمونه حین تحلیل دادهها و تا رسیدن به اشباع نظری مشخص گردیده است. مصاحبهها با خبرگان گردشگری، فضای مجازی، مدیریت رسانه و مدیریت فرهنگی انجامشده و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی 88 مفهوم، 20 مقوله سطح اول و 6 مقوله سطح دوم خارج شد. «جاذبههای گردشگری فرهنگی» مقوله محوری و «موانع آموزشي، موانع زیرساختی، موانع اقتصادي و موانع مديريتي» عوامل مداخلهگر، «جاذبههاي اينستاگرامي» از شرايط علي، «بسترهاي زيرساختي، اجتماعي و قانوني، تسهيل حضور در مقاصد گردشگري» زمینهها، «ايجاد جذابيت، برنامهریزی مستمر و تبليغات هدفمند» راهبردها و همچنين پيامدهاي مثبت و منفي توسعه گردشگري فرهنگي در استان تهران بودند. شبکه اجتماعی اینستاگرام تأثیر قابلتوجهی در توسعه گردشگری فرهنگی دارد. نمایش میراث فرهنگی میتواند به همراه مدیریت قدرتمند آن جهت مصرف گردشگری فرهنگی آغازکننده آگاهی بیشتر درباره ارزش این سرمایه و لزوم حراست از میراث منحصربهفرد ما باشد. با استفاده از کسبوکارهای هوشمند مرتبط با گردشگری فرهنگی میتوان امکانات مالی حفاظت از این گنجینهها را مهیا نمود. همچنین با شناخت ظرفیتهای گردشگری فرهنگی و شکل دادن به تجربیات کاربران برای جذب سرمایهگذاران نیز اقدام نمود.
Attracting cultural tourists through the promotional role of Instagram seems to be a suitable strategy; however, it has not been thoroughly researched in the field of cultural tourism. The objective of this study was to identify the advertising pattern of Instagram in the development of cultural tourism and audience attraction. This research utilized a grounded theory approach, gathering information through interviews, observations, and documentation. Non-random sampling was conducted based on the research topic, and the number of samples was determined during data analysis until theoretical saturation was reached. Interviews were conducted with experts in tourism, virtual space, media management, and cultural management. Using open, axial, and selective coding, 88 concepts, 20 first-level categories, and 6 second-level categories were identified. "Cultural tourist attractions" emerged as the core category, while "educational barriers, infrastructural barriers, economic barriers, and managerial barriers" were considered intervening factors. "Instagram attractions" represented the causal conditions, "infrastructural, social, and legal frameworks" served as contextual factors, and "creating attractiveness, continuous planning, and targeted advertising" were identified as strategies, alongside the positive and negative consequences of developing cultural tourism in Tehran province. The Instagram social network has a significant impact on the development of cultural tourism. Showcasing cultural heritage, combined with effective management, can initiate greater awareness of the value of this asset and the necessity to protect our unique heritage in the context of cultural tourism consumption. Furthermore, by leveraging smart businesses related to cultural tourism, it is possible to provide financial resources for the preservation of these treasures. Recognizing the capacities of cultural tourism and shaping user experiences can also attract investors.
