رابطه بین شاخص های اقتصادی و اجتماعی توسعه انسانی در سطح خرد و جهت گیری ارزشی (مورد مطالعه: ساکنان شهرهای سیاهکل و لاهیجان استان گیلان)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمحبوبه بابائی 1 , سید مختار میرعلوی 2 , سهیلا رئیسی مبارکه 3
1 - گروه علوم اجتماعی. دانشکده علوم اجتماعی . دانشگاه آزاد اسلامی. زنجان. ایران
2 - کارشناس ارشد پژوهشگری اجتماعی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی زنجان زنجان
3 - گروه علوم اجتماعی. دانشکده علوم اجتماعی . دانشگاه آزاد اسلامی. شوشتر. ایران
کلید واژه: عوامل ساختاری, جهت گیری ارزشی, توسعه انسانی در سطح خرد, . تحول ارزشی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، تعیین میزان رابطه بین شاخص های اجتماعی و اقتصادی توسعه انسانی در سطح خرد و جهت گیری ارزشی ساکنان شهرهای سیاهکل و لاهیجان است. سؤال اصلی این است: چه رابطه ای بین وضعیت اجتماعی و اقتصادی افراد و جهت گیری ارزشی آنان وجود دارد؟ منظور از جهت گیری ارزشی این است: مردم به کدام یک از ارزش ها گرایش بیشتری دارند؟ ارزش های عقلانی، عام گرایانه، دمکراتیک و علم گرایانه یا ارزش های غیرعقلانی، خاص گرایانه، غیردمکراتیک و تقدیرگرایانه؟ شاخص های متغیر مستقل تحقیق با رویکرد توسعه انسانی نیز شامل: احساس امید به زندگی،وضعیت مالی، شغل، تحصیلات و میزان استفاده از اینترنت است. روش این تحقیق، توصیفی- تحلیلی و روش جمع آوری داده ها پیمایش تحلیلی است. ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته و روش تکمیل آن مصاحبه حضوری است. روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای و روش تعیین حجم نمونه کوکران، با حجم نمونه 255 نفر می باشد. برای سنجش اعتبار پرسشنامه از تحلیل عاملی و برای پایایی از آزمون کرونباخ آلفا استفاده شد. تحلیل داده ها نشان می دهد که: میانگین نمره جهت گیری ارزشی پاسخگویان در یک طیف( 0 الی 204 ) معادل 152 با انحراف معیاری معادل 20 گویای نمره جهت گیری ارزشی بالایی است. بین سطح تحصیلات، وضعیت مالی، وضع فعالیت، احساس امنیت، احساس امید به زندگی، میزان استفاده از اینترنت با متغیر وابسته رابطه معنی داری وجود دارد. آزمون تفاوت میانگین نشان داد که میانگین نمره جهت گیری ارزشی با توجه به جنسیت دارای تفاوت معنی داری است.
The present study aims to determine the relationship between social and economic indices of human development at the micro level and value orientation of residents of Siahkel and Lahijan. The main question is: What is the relationship between the social and economic status of individuals and their value orientation? What is meant by value orientation is: Which values are more popular? Rational, universalistic, democratic and scientific values, or irrational, particularistic, non-democratic, and fatalistic values? Indices of independent variable research with the human development approach include: life expectancy, financial status, occupation, education, and Internet usage. This research uses a descriptive-analytical method and data collection is done with survey-analytical method. Measurement tool is a researcher made questionnaire and its completion method is in-person interview. The multi-stage random sampling method was used for sampling and Cochran's formula was used for determining the sample size the sample with a sample size of 255 people. Factor analysis was used to measure the validity of the questionnaire and Cronbach's alpha test was used for reliability. Data analysis shows that: The mean score of the value orientation of respondents in the range (0-204) is equal to 152 with a standard deviation of 20 points indicates a high value orientation score. There is a significant relationship between the level of education, financial status, activity status, feeling of safety, life expectancy, internet usage with the dependent variable. The mean difference test showed that the mean of the value orientation score has a significant difference based on gender.
_||_