ارائه مدلی جهت بین المللی شدن دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیوحید فلاح 1 , رضا یوسفی 2 , سیده صدیقه طهماسب زاده 3
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
3 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
کلید واژه: جهانی شدن, دانشگاه آزاد اسلامی, آموزش عالی, مؤلفه های بین المللی شدن,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش ارائه مدلی جهت بینالمللی شدن دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و ازنظر نوع داده آمیخته بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان علمی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع سیزده نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل تمامی اعضای هیئت علمی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1606 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای و فرمول کوکران 310 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش بهمنظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و بهمنظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج نشان داد که مؤلفههای مؤثر بر بین المللی شدن دانشگاه عبارتاند از آموزشی، پژوهشی، ارتباطی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ساختاری؛ با توجه به مؤلفههای پژوهش مدلی ارائه شد که برازش مطلوبی داشت.
purpose of the present study is presenting a model for internationalization of Islamic Azad University of Mazandaran. The population of the study in qualitative part includes faculty members of Islamic Azad University of Mazandaran. Among them, the sample was selected according to purposive sampling and 13 person’s saturation method. The second group of the study population includes all (1606) faculty members of Islamic Azad University of Mazandaran. The sample size of 310 was selected by Stratified random sampeling method. Data collection was done by library method. semi-structured interviews (qualitative part) and questionnaire (quantitative part) was used. Interviews with experts indicate that the interview was valid and for measuring the reliability, the method of between two coders was used. the results indicated that the interviews were valid and reliable. For measuring the questionnaires’ validity, the face, content and construct validity were measured and for measuring the questionnaires’ reliability, Cronbach's alpha reliability coefficient and combination reliability were used. the results indicated that the researched made questionnaire was valid and reliable. The results of the study indicated that the components of internationalization of universities are education, research, communication, economic, political, cultural and structural. According to the components, a model was presented which was in good fit.
_||_