بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با گرایش دانشجویان دختر به تفکر انتقادی با تاکید بر سرمایه فرهنگی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیجمیله فهرستی 1 , منصور حقیقتیان 2
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
2 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.
کلید واژه: سرمایه فرهنگی, تفکر انتقادی, پایگاه اقتصادی-اجتماعی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی سطح گرایش دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان شهربندرعباس به تفکر انتقادی و با تاکید بر سرمایه فرهنگی انجام یافته است. متغیر وابسته پژوهش گرایش به تفکر انتقادی و متغیرهای مستقل، سن، رشته تحصیلی، سنوات تحصیل در دانشگاه، پایگاه اقتصادی –اجتماعی، میزان اعتماد به محتوای شبکههای اجتماعی و سرمایه فرهنگی است. جامعه آماری مورد پژوهش همه دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان شهر بندرعباس هستند که در مرکز پردیس فاطمه الزهرا شهر بندرعباس به تحصیل اشتغال داشتهاند که از تعداد 405 دانشجو نمونهای 120 نفری بر اساس جدول مورگان انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار سنجش پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) و پرسشنامه سرمایه فرهنگی بوردیو بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار spss نشان دادکه دانشجویان نمره متوسطی از گرایش به تفکر انتقادی کسب کردند. فرضیههای پژوهش با استفاده از ضرایب همبستگی اتا و پیرسون مورد سنجش قرار گرفتند. بر اساس نتایج پژوهش رابطه همبستگی ضعیفی بین متغیرهای زمینهای، سن، سنوات تحصیل در دانشگاه و گرایش به تفکر انتقادی وجود دارد. همچنین حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای مستقل زمینهای مثل، سن، پایگاه اقتصادی –اجتماعی پیش بینی کننده گرایش به تفکر انتقادی در جامعه مورد مطالعه نبودند. از بین متغیرهای مستقل مفروض متغیر سرمایه فرهنگی و سرمایه عینی به عنوان یکی از مولفههای سرمایه فرهنگی پیش بینی کننده مثبت گرایش به تفکر انتقادی بودند.
This research was conducted with the aim of investigating the tendency of students of female students of Farhangian University in the city of Bondar Abbas to critical thinking with an emphasis on cultural capital. The dependent variable is the tendency to critical thinking and independent variables, age, field of study, years of university education, socio-economic base, trust in the content of social networks and cultural capital. The statistical population of this study is all female students of the University of Cultural Sciences in Bandar Abbas who were studying at the center of Fatemeh Al-Zahra campus in Bandar Abbas. 405 students of the sample of 120 people were selected and tested according to Morgan's table. The instrument for measuring the Critical Thinking Questionnaire (2003) and the Bourdieu Cultural Capital Questionnaire. The results of statistical analysis by using the SPSS software showed that students scored a moderate score from the tendency toward critical thinking. The research hypotheses were measured using Eta and Pearson correlation coefficients. Based on the results of the research, there is a weak correlation between the variables, age, years of university education and the tendency to think critically. Also, the results of regression analysis showed that independent variables such as age, socioeconomic status, predictive basis of critical thinking were not studied in the studied population. Among the independent variables of the variables of cultural capital and objective capital as one of the components of cultural capital, a positive predictor of critical thinking was the tendency toward critical thinking.
_||_