تاثیر رویکرد اجتماعی نقش مدیریت دانش بر تجاری سازی دانش
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیعباس میر 1 , مهدی باقری 2 , سید احمد هاشمی 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران (نویسنده مسئول).
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران.
کلید واژه: مدیریت دانش, کلید واژه: عوامل موثر, تجاری سازی دانش,
چکیده مقاله :
تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاهها فعالیتی پیچیده و تکمیل کننده زنجیره تبدیل ایده به فناوری است و به ثروت آفرینی، کارآفرینی و استقلال مالی دانشگاهها منجر میشود. همچنین . مدیریت دانش یکی از این ابزارهاست. مدیریت دانش، فرایند ایجاد ارزش از داراییهای نامرئی سازمان است. این دارایی ناملموس، یا دانش به عنوان یک عامل اساسی و منبع حیاتی سازمان ها محسوب می شود و مزیت های رقابتی آینده به شکل توانایی سازمان ها در مدیریت دانش جلوه گر خواهد شد.هدف این پژوهش اولویت بندی عوامل موثر بر تجاری سازی دانش با رویکرد مدیریت دانش است . نوع تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است، برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی از روشهای استنباطی استفاده شد. از آزمون فریدمن برای اولویتبندی عوامل و برای تعیین میزان تاثیر هر کدام از عوامل تجاری سازی دانش از تحلیل عاملی تایید استفاده شد. با جمعبندی یافتههای کمی و کیفی، عوامل برونسازمانی موثر در تجاریسازی نتایج پژوهشی با اولویت زیر به دست آمد: مشتریان و مشتری محوری با رتبه 13/8 و بار عاملی 80/0آموزش و پرورش با رتبه 47/7 و بار عاملی 75/0فناوری اطلاعات و ارتباطات با رتبه 11/7 و بار عاملی 66/0پیشرفتهای فناورانه با رتبه 63/6 و بار عاملی 63/0نیروهای اقتصادی و بازاری با رتبه 30/6 و بار عاملی 62/0پارکها و مراکز رشد علم و فناوری با رتبه 81/5 و بار عاملی 56/0صندوقهای سرمایهگذاری ریسکپذیر با رتبه 47/5 و بار عاملی 55/0نیروهای دولتی با رتبه 13/5 و بار عاملی 54/0آشنایی و اعتقاد به آموزههای دینی با رتبه 12/5 و بار عاملی 52/0قوانین و برنامههای کلان با رتبه 47/4 و بار عاملی 48/0رقبا و عوامل رقابتی با رتبه 36/4 و بار عاملی 47/0 .
Abstract:The purpose of this research is to prioritize the factors affecting the commercialization of knowledge with the knowledge management approach. The type of research is descriptive of survey type. For analyzing quantitative data, inferential methods were used. Friedman test was used to prioritize the factors and to determine the effect of each of the factors of the knowledge commercialization, the confirmatory factor analysis was used. By summing up the quantitative and qualitative findings, the exogenous organizational factors effective in commercializing research results with the following priority were obtained: customers and customer orientation with a rating of 13/8 and factor load of 80/0 education with a rating of 47 / 7 and factor load 0.75. Information and communication technology with a rating of 11.7 and factor load of 0.66 technological advances with a rating of 63.6 and factor load of 0.63 economic and market forces with a rating of 30.60 and factor load of 62. 0 parks and centers of growth Science and technology with a rating of 5.81 and factor load of 0.56 risky investment funds with a rating of 47.5 and factor load of 0.55 government forces with a rating of 5.5 and factor load of 0.54 familiarity and belief in religious teachings With a rating of 12.5 and factor load of 0.52 Laws and programs rank high load factor 47.4 48 0 / rank competitors and competitive factors and factor loadings 47/0 36/4.
_||_