رابطه تاکتیک های اجتماعی نفوذ با آمادگی برای تغییر (مطالعه مورد: بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعینازنین وحدانی رشوانلویی 1 , بهرنگ اسماعیلی شاد 2
1 - گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه ازاد اسلامی، بجنورد، ایران
کلید واژه: همکاری, اقناع منطقی, مبادله, درخواست الهام بخش, تاکتیک مشروعیت, اطلاع و آگاهی دادن, فشار,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش، تبیین رابطه بین تاکتیکهای اجتماعی نفوذ و آمادگی برای تغییر بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد برابر با 100 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 80 نفر تعیین گردید. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، همبستگی می باشد که به شیوه پیمایشی انجام گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه تاکتیکهای نفوذ یوکل ( 2003) دارای 44 گویه و پرسشنامة 18 سؤالی آمادگی برای تغییر دانهام و همکاران (1989) بود. پرسشنامه ها دارای روایی صوری و محتوایی می باشند. برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (پرسشنامه تاکتیک های نفوذ 88/0 و پرسشنامه آمادگی برای تغییر 87/0). برای تجزیه و تحلیل داده ها، در سطح آمار توصیفی از شاخص هایی نظیر فراوانی و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد بین تاکتیک های نفوذ مبادله و درخواست الهام بخش و مشروعیت و همکاری و درخواستهای شخصی با آمادگی برای تغییر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و تاکتیکهای درخواست الهام بخش، مشروعیت، همکاری و درخواستشخصی با ضرایب بتای به ترتیب 426/0، 313/0، 305/0 و 422/0 دارای بیشترین تاثیر بر روی آمادگی برای تغییر در کارکنان می باشند.
The purpose of the research was to investigate the relationship between social influence tactics and readiness for change. The statistical population included all employees of Bojnourd Social Security Hospital equal to 100 people. Sample size was determined using Krejcie and Morgan table of 80 people. This research is applied in terms of purpose, and in terms of method, correlation is carried out in a survey method. The research tool for assessing influence tactics was Yukl's Questionnaire (2003) with 44 items and Dunham et al questionnaire (1989) about the readiness for Change.Questionnaires have a formal and content validity. To determine the reliability of the questionnaires, Cronbach's alpha coefficient was used. The influence tactics questionnaire was 0.88 and the readiness for change was 0.87. To analyze the data, descriptive statistics such as frequency and inferential statistics, Pearson correlation coefficient and regression were used. The findings showed that there is a positive and significant relationship between tactics of exchange, inspirational appeals, legitimating tactics, collaboration and personal appeals with readiness to change and inspirational appeals, Legitimating tactics, collaboration and personal appeals have the greatest impact on the readiness for change in employees (Beta coefficients were 0.426, 0.313, 0.305, and 0.422, respectively).
_||_