بررسی جامعه شناختی پدیده طلاق بر سلامت روانی و عزت نفس دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی در شهرستان دزفول
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
1 - دانشجوی دکتری مشاوره، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران
2 - گروه جامعه شناسی،واحد شوشتر،دانشگاه آزاد اسلامی،شوشتر،ایران
کلید واژه: سلامت روان, دانش آموزان, عزت نفس, طلاق,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر پدیده طلاق بر سلامت روانی و عزت نفس دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی است. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان دزفول که به تحصیل اشتغال دارند می باشد. روش تحقیق در این پژوهش علی مقایسه ای است بدین معنی که تعداد 140 نفر(70 نفر از دانش آموزان طلاق و 70 نفر از دانش آموزان عادی) از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر دزفول به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و پرسشنامه های عزت نفس کوپر اسمیت و سلامت عمومی (GHQ) بر روی آنان اجرا گردید، داده های جمع آوری شده از دو گروه نمونه به وسیله نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت و متناسب با سطح سنجش متغیرها از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1- سلامت روانی و عزت نفس در بین دانش آموزان خانواده های طلاق و دانش آموزان خانواده های عادی متفاوت است 2-دانش آموزان خانواده های طلاق در مقایسه با دانش آموزان خانواده های عادی از لحاظ آماری اضطراب، افسردگی، علائم جسمانی و ناکارایی اجتماعی بیشتری را تجربه می کنند.
The main aim of this study is the effect of divorce on mental health and self-esteem of female student's guidance in the dezful city. The statistics include all female students in school guidance of dezful city is engaged. Research in this comparative study of visible (the event) is the mean number of 140 (and70 students in a normal divorce) than female students guidance in the dezful city, multi-stage cluster sampling and a selection of self Koper Esteem and General Health questionnaire (GHQ) was performed on the data collected from two groups of samples were analyzed by SPSS software and descriptive statistics of variables measured with the surface (mode, average, etc.)And inferential statistics (test t, and regression analysis) were used. Assumptions about the research results showed that: 1 - mental health among school students from families of divorce and family is different from the normal 2 - students, families, divorced families, compared with regular students in terms of statistics anxiety, depression, , deficiency symptoms, physical and social experience 3 - of self-esteem among students and student families, divorced families, the average difference is statistically significant, meaning that children of divorce have lower self-esteem.
_||_