بررسی جامعه شناختی رویکرد مصرف گرایانه به بدن در جامعه ایرانی(مطالعه موردی: دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور تهران)
لیلا فتحی
1
(
عضوعلمی گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور البرز، ایران
)
محمد رحیمی
2
(
گروه علوم اجتماعی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران
)
کلید واژه: مدرنیته, بدن, شرایط اجتماعی, جراحی زیبایی, رویکرد مصرف گرایانه,
چکیده مقاله :
غییرات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مختلفی که در جهان رخ داده است مانند تغییرات جمعیت شناختی، جنبش های فمنیستی، رشد مصرف گرایی و حرکت به سمت مدرنیته، بدن را به یک موضوع مهم در مطالعات اجتماعی تبدیل کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی علل رویکرد مصرف گرایانه به بدن در جامعه ایرانی در بین دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور واحد تهران غرب که در این مقاله با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه برابر با 415 نفر تعیین گردید. شیوۀ نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری طبقه ای متناسب است. برای تعیین روایی و اعتبار سازه های پرسشنامه، از روش همگرا و روایی تشخیصی در قالب تحلیل عاملی تأییدی به کار گرفته شد. است همچنین برای آزمون پایایی پرسشنامه پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. از آنجایی که مقدار ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای هر بخش پرسشنامه و همچنین برای کل داده ها (82/0) از حد قابل قبول (7/0 α= ) بیشتر است لذا پایایی ابزار اندازه گیری تایید می گردد در این پژوهش نظریات فمینیستی، وبلن، گافمن و گیدنز در ایده سازی و حساسیت نظری به محقق کمک کرده اند. یافته های پژوهش نشان می دهد عامل زمینه های فردی (63/2) و شرایط اجتماعی(47/2) در انجام جراحی های زیبایی توسط افراد در ایران مؤثر است.
چکیده انگلیسی :
The various social, cultural and political changes that have taken place in the world, such as demographic changes, feminist movements, consumerism, and the movement towards modernity, have transformed the body into a major issue in social studies. The purpose of the present study was to investigate the causes of consumerism in the Iranian society among female students of Payame Noor University of Tehran, Tehran. In this paper, 415 people were selected using the Cochran formula. The sampling method in this study is a proportional sampling method. In this study, feminist theories, Veblen, Gauffman, and Giddens have helped researchers in their ideas and theoretical sensitivity. The findings of the study showed that the individual factors (2.63) and social conditions (2.47) are effective in performing cosmetic surgeries by individuals in Iran. According to findings, family agent (21.3%) of the causes Surgery is not beauty by people in IranTo determine the validity and reliability of the questionnaire structures, convergent and diagnostic validity was used in the form of confirmatory factor analysis. Also, for reliability testing of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was used. Since the calculated Cronbach's alpha coefficient for each section of the questionnaire and also for the total data (0.82) is more than acceptable (α = 0.7), the reliability of the measurement instrument is confirmed.