ارائه الگوی دانشگاه پژوهش محور برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیاعظم جمشیدی گوهرریزی 1 , لطف الله عباسی سروک 2 , مهدی شریعتمداری 3 , فرشته کردستانی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, ابعاد, شاخص ها, پژوهش محوری, مؤلفه ها,
چکیده مقاله :
پژوهش محوری از رویکرد های جدید دانشگاه های پیشرفته جهان است که یادگیری را از حافظه پروری معطوف به دانایی محوری و ارتقای قدرت درک و بینش خلاق کرده است ، در دانشگاه تنها یادگیری صورت نمی پذیرد، بلکه دانشجو نحوه تفکر و اندیشه را می آموزد و دانشگاهی موفق تر است که بتواند این مهم را به دانشجو انتقال دهد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی دانشگاه پژوهش محور مرکب از ابعاد، مؤلفه ها و شاخص هایی برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. بدین منظور، از روش تحقیق آمیخته کیفی و کمی استفاده شد. نمونه ای هدفمند متشکل از 20 نفر از خبرگان آموزش عالی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کد گذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. سپس یافته ها در ابعاد آموزش پژوهش محور، فرآیند پژوهش محور، مدیریت و رهبری پژوهش محور و خروجی پژوهش محور تنظیم شد. همچنین در بخش کمی، پرسشنامه طراحی شده بر روی نمونه ای متشکل از 350 نفر از اعضای هیئت علمی، رؤسا و معاونین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شد. داده های حاصل از پرسشنامه جهت آزمون با استفاده از نرم افزار spss و smart-pls تجزیه و تحلیل گردید. در رابطه با اولویت بندی مؤلفه های دانشگاه پژوهش محور نتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان داد مؤلفه انگیزه پژوهشی در اولویت اول و مؤلفه ارزشیابی پژوهش محور در اولویت آخر قرار دارد. در رابطه با تعیین وضعیت الگوی مذکور با استفاده از آزمون t تک نمونه ای اعتبار تمامی مؤلفه های تحقیق به جز ارزشیابی پژوهش محور از طرف افراد شرکت کننده در تحقیق مورد تایید قرار گرفت.
The purpose of this study is to present a model of the Research-oriented University for Islamic Azad University Units of Tehran. Pivotal Research is the new approach Advanced Universities of the World, Which focused Learning from memory to axial knowledge and enhance the power of understanding and creative insight. At the University do not just learn but the student teaches How to think. The purpose of this study was to present a research-based university model consisting of dimensions, components and indicators for Islamic Azad University units of Tehran. For this purpose, the researcher used a qualitative and quantitative mixed research method. Purposeful example were chosen Consisting of 20 higher education experts. In order to analyze data was used Coding open, axial and selective. Then the findings adjusted in the area of research-based education, Research-Based Process, Research-Based Management and Leadership, and Research-Based Output. Also, in the quantitative section, a questionnaire designed on a sample of 350 faculty members, heads and deputies of Islamic Azad University units was administered. Data were analyzed using SPSS and smart-pls software. Concerning prioritization of research-based university components, the results of the Friedman test showed that research motivation component is the first priority and research-based evaluation component is the last priority. The validity of all components of the research except the research-based evaluation was confirmed by the participants.
_||_