رابطه بین میزان استفاده از رسانه، سلامت اجتماعی و نگرش به حجاب در بین دانش آموزان تبریز
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیپرویز کریمی ثانی 1 , الهه کاظم پور دیزجی 2
1 - گره روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی شبستر، شبستر، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی شبستر، شبستر، ایران
کلید واژه: سلامت اجتماعی, میزان استفاده از رسانه ها, نگرش به حجاب,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین میزان استفاده از رسانه، سلامت اجتماعی و نگرش به حجاب است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه ناحیه 3 شهر تبریز بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 350 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پژوهش حاضر جزء تحقیقات همبستگی میباشد. به منظور اندازه گیری متغیرهای مورد نظر از پرسشنامه نگرش به حجاب، سلامت اجتماعی کییز و سوالات محقق ساخته مربوط به میزان استفاده از رسانه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره بکار برده شد. یافته ها نشان داد که : 1) میزان استفاده از رسانه ها و نگرش به حجاب بر تقویت ارزش های فرهنگ حجاب و عفاف تأثیر معنادار ندارد. 2) سلامت اجتماعی، بر تقویت ارزش های فرهنگ حجاب و عفاف تأثیر معناداری دارند. ضریب همبستگی بین سلامت اجتماعی و نگرش به حجاب 35/0 بود و سطح معناداری 99 درصد بوده است. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که میزان استفاده از رسانه ها 2/0 درصد واریانس نگرش به حجاب را پیش بینی می کند، اما میزان استفاده از رسانه ها و سلامت اجتماعی مشترکا 1/12 درصد واریانس نگرش به حجاب را تبیین می کنند.
The present study aims was to determine the relationship between the use of media, public health and attitudes toward the hijab and chastity. The statistical population of the study includes all girl students at grade of high school in the city Tabriz who were selected 350 students using cluster random sampling. This study is a correlation study. In order to measure the variables of interest were used attitudes toward the hijab, Keyes social health, and self-made questions researcher questionnaires related to the use of media. For data analysis was used Pearson correlation coefficient and multivariate regression. The result of the study showed that1) the use of the media does not have a meaningful effect on strengthening of cultural values hijab and chastity. 2) Public health has a meaningful effect on strengthening of culture values hijab and chastity. The correlation coefficient between public health and attitudes toward the hijab was 35/0 and Level of significance has been 99 percent. Results of regression analysis showed that the use of media predicts 2/0 percent of the Variance of attitudes toward the hijab, but the use of media, public health jointly explains 1/12 percent of the Variance of attitudes toward the hijab.
_||_