بررسی مولفه های محیط اجتماعی مدارس غیر دولتی بر اساس مدل SWOT جهت ارائه استراتژی بهینه
بهرنگ اسماعیلی شاد
1
(
گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه ازاد اسلامی، بجنورد، ایران
)
راضیه هوشمند
2
(
گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
)
محبوبه سلیمان پورعمران
3
(
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
)
کلید واژه: SWOT, نظام آموزشی, محیط اجتماعی, مدارس غیر دولتی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش، تحلیل محیط اجتماعی مدارس غیر دولتی جهت ارائه استراتژی بهینه بر اساس تحلیل swot می باشد. روش تحقیق توصیفی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان مدارس غیر دولتی شهر تربتحیدریه به تعداد 210 نفر می باشد که 132 نفر به عنوان نمونه و بر اساس جدول کرجسی-مورگان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 60 گویه ( 15سئوال قوت، 15 سئوال ضعف، 15 سئوال فرصت و 15 سئوال تهدید بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی با آلفای کرونباخ 78/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها) با استفاده از آزمون مجذور کای و میزان اثر جهت مقایسه نتایج بر مبنای مدل swot با استفاده از نرم افزار Spss 21 صورت گرفت. نتایج پژوهش حاکی از این است که راهبرد نهایی نظام آموزشی غیر دولتی از برخورد قوتها و فرصتها حاصل شده که به نوعی بیانگر راهبرد تهاجمی میباشد.
چکیده انگلیسی :
The purpose of the research is to analyze the social environment of non-governmental schools in order to provide an optimal strategy based on SWOT analysis. The research method is descriptive. The statistical population included all staff of non-governmental schools in Torbat-e-Haydiriyah in 210 people. 132 person were selected as sample and based on Krejcy-Morgan table using stratified sampling method. The research instrument was a researcher-made questionnaire containing 60 items (15 questions of strenghth, 15 questions of weakness, 15 questions of opportunity and 15 questions of threat). The face and content validity of the questionnaire was approved by experts and reliability was calculated with Cronbach's alpha of 0.78. Data analysis of the internal factors (strengths and weaknesses) and external factors (opportunities and threats) were analyzed by chi-square test and the effect of comparison of results based on swot model using Spss 21 software. The results of the research indicate that the final strategy of the non-governmental educational system is derived from the clash of strengths and opportunities, which in some way expresses an aggressive strategy.