بخشبندی بازار گردشگری داخلی شهر اصفهان بر اساس انگیزههای سفر به عنوان ابزاری برای مدیریت گردشگری شهری
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیبهرام رنجبریان 1 , محمد غفاری 2 , سعید فتحی 3
1 - استاد بازاریابی گروه مدیریت دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان
2 - دانشجوی دکتری بازاریابی مدیریت دانشگاه اصفهان
3 - استادیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان(نویسنده مسئول)
کلید واژه: گردشگری, اصفهان, بخش بندی بازار, انگیزههای سفر,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تجزیه و تحلیل انگیزههای سفر گردشگران داخلی شهر کرده به اصفهان جهت بخش بندی بازار گردشگری داخلی این شهر است. جامعه آماری این پژوهش شامل گردشگران داخلی سفر کرده به شهر اصفهان است که در ماههای فروردین و اردیبهشت سال 1391 به این شهر سفر کردهاند. از این جامعه نمونهای به حجم 1000 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که مشمل بر 40 سوال برای سنجش متغیرهای پژوهش است. روایی و پایایی این پرسشنامه در پژوهش حاضر مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی تأییدی و آزمون تی تک نمونهای استفاده شده است. نتایج پژوهش هشت انگیزه سفر برای گردشگران داخلی سفر کرده به شهر اصفهان را شناسایی کرده است که عبارتند از انگیزه فرهنگی- تاریخی، انگیزه دیدار بستگان و دوستان، انگیزه خرید، انگیزه همراهی با خانواده و دوستان، انگیزه استراحت و خوش گذرانی، انگیزه بهره مندی از سفری کم هزینه، انگیزه بهره مندی از جاذبههای شهری و در نهایت انگیزه امنیت. در نهایت نیز برخی پیشنهادهای کاربردی برای متخصصان بازاریابی صنعت گردشگری ارایه شده است.
The main purpose of this study is to identify and analyze the traveling motives of domestic tourists who visited Isfahan in order to segment domestic tourism market of this city. The statistical population of this study includes domestic tourists who have traveled to the city in March and April of 2012. A sample of 1000 tourists has been selected randomly. A self-administrated questionnaire including 40 questions has been used for data collection. Reliability and validity of the questionnaire have been examined and approved. Confirmatory factor analysis and one-sample T test are the main statistical methods that used for analyzing data. According to the findings, eight traveling motives are identified as cultural-historical, visiting relatives and friends, purchasing, accompanying family and friends, rest and entertainment, low-cost traveling, urban attraction, and security motives.
_||_