بررسی رابطه بین مصرف رسانهای با میزان اعتماد در بین دانشجویان دانشگاه مازندران
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمحمد اسماعیل ریاحی 1 , سمانه اسکندری 2
1 - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
2 - کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه مازندران
کلید واژه: اعتماد اجتماعی, اعتماد, مصرف رسانهای, اعتماد نهادی, اعتماد بین شخصی,
چکیده مقاله :
اعتماد، مسألهای بسیار مهم و یکی از عوامل عمده بقای اجتماعی است که جوامع امروز با آن مواجه هستند. پژوهش حاضر سعی دارد که به بررسی رابطه بین مصرف رسانه ای (تلویزیون داخلی و ماهواره ای) با اعتماد بپردازد. این پژوهش با روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، شامل تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در پردیس دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 92-91 بودهاند که تعداد 400 نفر بر اساس نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب گردیده و پرسشنامه های خود اجراء در بین آن ها توزیع شد. سپس اطلاعات جمع آوری شده به کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در حالی که بین میزان تماشای تلویزیون داخلی با اعتماد رابطه مثبتی وجود دارد، تماشای تلویزیون ماهوارهای به طور معکوسی با اعتماد مرتبط است. همچنین، بین میزان تماشای تلویزیون داخلی با میزان اعتماد به خانواده، اقوام و خویشان و اعتماد نهادی رابطه مثبت و مستقیم برقرار است، اما میزان تماشای تلویزیون ماهوارهای با اعتماد به خانواده، اعتماد به دوستان، اعتماد اجتماعی و اعتماد نهادی رابطه معکوسی دارد.
Trust is a crucial issue that today’s societies are encountered, and one of important factor of social survival. Present research seeks to study the relationship between media consumption (local and satellite television) and trust. The universe of the study was all of the enrolled students of Mazandaran University which 400 students through proportionate stratified sampling method have been selected as sample of the study. The required data has been gathered by self administered questionnaire and data were analyzed via SPSS software. Research findings indicate that while there is positive relationship between watching local TV and trust, watching satellite TV is related to trust, negatively. Furthermore, there is positive relationship between watching local TV and family trust, relative trust, and institutional trust, but watching satellite TV has negative relationship with family trust, trust in friends, social trust, and institutional trust.
_||_