بررسی راهکارهای ارتقا نقش و مشارکت شهروندان در بهبود ارائه خدمات جایگاه سوخت مطالعه موردی خراسان شمالی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیعباس کاظمی 1 , وحید ثانوی گروسیان 2
1 - کارشناسی ارشد ،دانشکده مدیریت ، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی ، بجنورد، ایران
2 - استادیار و هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی ، واحد بجنورد،دانشگاه آزاد اسلامی ،بجنورد، ایران.
کلید واژه: مشارکت شهروندان, بهبود, خدمات جایگاه سوخت,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به بررسی راهکارهای ارتقا نقش و مشارکت شهروندان در بهبود ارائه خدمات جایگاه سوخت مطالعه موردی خراسان شمالی پرداخته شده است . تحقیق حاضر یک تحقیق پیمایشی و کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شهروندان شهرستان شیروان میباشد. حجم بهینه نمونه با استفاده از فرمول کوکران مساوی با 267 نفربراورد شد.روایی پرسشنامه از طریق پنل متخصصین و پایایی پرسشنامه از طریق ازمون الفای کرونباخ حدود 8/95% محاسبه شد. در تحقیق حاضر از آزمون آمار توصیفی برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعیتشناختی نمونه آماری استفاده شده است، ابتدا نحوه توزیع متغیرهای هر یک از سئوالات مربوط به فرضیههای پژوهش، مطرح و سپس با استفاده از شاخصهای مرکزی و پراکندگی بـه تجــزیـه وتحلیل تـوصیفی هــر یک از متغیرهــای پژوهش پرداخته شده است. دادههای حاصل از این تحقیق در دو بخش آمار توصیفی مثل : توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون میانگین یک جامعه(t-test) استفاده شده است. لازم به توضیح است که بخش عمده تحلیل دادهها به وسیله برنامه کامپیوتری spss انجام شده است .نتایج نشان داد استفاده از خدمات بهتر سوخت (کارت سوخت) میزان مشارکت مشتریان را بالاتر از حد متوسط مینماید، استفاده از خدمات بهتر سوخت (کارت سوخت) میزان اعتماد مشتریان را بالاتر از حد متوسط مینماید، استفاده از خدمات بهتر سوخت (کارت سوخت ) میزان تعهد مشتریان را بالاتر از حد متوسط مینماید.
This study investigates strategies for enhancing the role and participation of citizens in improving the provision of fuel station services in the North Khorasan case study. The present study is a survey and applied research. The statistical population of this study is citizens of Shirvan city. The optimum sample size was 267 using Cochran's formula. The validity of the questionnaire was calculated by experts panel and the reliability of the questionnaire was calculated by Cronbach's alpha about 95.8%. In the present study, descriptive statistics test was used to analyze the demographic data of the statistical sample. The research is discussed. The data obtained from this study were divided into two sections: descriptive statistics, frequency distribution, mean and standard deviation. It is necessary to explain that most of the data analysis was done by SPSS software. Improves customer confidence above average, Better fuel service (fuel card) increases customer commitment above average.
_||_