مطالعه ارتباط کیفیت خدمات اجتماعی بر ارزش ویژه نام تجاری از دیدگاه جامعه مصرف کنندگان در صنعت هتلداران شیروان
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمیلاد رِئیسیزاده 1 , اصغر میرفردی 2 , آرمان حیدری 3
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی از دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
2 - دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3 - استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
کلید واژه: ارزش ویژه نام تجاری, کیفیت خدمات, هتلداری, وفاداری به برند, اعتماد به نام تجاری به برند, شهرت نام تجاری برند,
چکیده مقاله :
افزایش رقابت در حوزه خدمات، در صنایعی چون هتلداری، بانکداری، بیمه و... کاملاً مشهود است و این عامل حفظ مشتریان و افزایش وفاداری آنها را در این فضا روزبه روز مشکل تر می کند. بنابراین تأمین کیفیت خدمات چالش اصلی و آتی شرکت های فعال در این حوزه خواهد بود. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر ارزش ویژه نام تجاری از دیدگاه مصرف کننده در صنعت هتلداران شیروان بود.این مطالعه بر اساس هدف کاربردی و براساس کنترل متغیرها توصیفی و از نوع پیمایشی که به صورت همبستگی انجام میگیرد. جامعه مورد مطالعه استفاده کنندگان ار هتل در شهرستان شیروان میباشد (نامحدود) است که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، 384 نفر را به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفته اند، ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد، دادههای گرد آوری شده با استفاده از نرم افزار spss23 در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی تنظیم گردیده اند. 1/66 درصد آزمودنیهای مرد هستند، سن بیش از نصف آزمودنیها بین 30 تا 40 سال میباشد، با استفاده از آزمون نرمالیته مقدار کشیدگی و چولگی مورد بررسی قرار گرفت که نرمال بودن دادهها مورد تایید بود.نتایج حاصله از بررسی فرضیه اصلی بدین صورت بود که بین کیفیت خدمات اجتماعی ارائه شده و ارزش نام تجاری برند رابطه معناداری وجود دارد(p≤0.05). در بررسی فرضیههای فرعی این نتایج حاصل شد که بین کیفیت خدمات اجتماعی ارائه شده و رضایت از نام تجاری،وفاداری به نام تجاری، شهرت نام تجاری و اعتماد به نام تجاری رابطه معناداری وجود دارد(p≤0.05).
Increased competition in the service sector is evident in industries such as hotel, banking, insurance, etc. This makes it more difficult for customers to maintain and increase their loyalty in this space. Therefore, providing quality services will be the main and future challenge of companies operating in this field. The purpose of this study was to investigate the impact of service quality on brand equity from a consumer's point of view in the Shirvan hotel industry. The study population is hotel users in Shirvan city (unlimited). Due to the unlimited statistical population, 384 people were surveyed as the sample. Spss23 software is divided into two sections: descriptive and inferential statistics. 66.1% of the subjects were male, more than half of the subjects were between 30 and 40 years of age, and the normality test was used to determine the normality of the data. There is a significant relationship between the quality of social services provided and brand name value (p≤0.05). The results showed that there was a significant relationship between quality of social services provided and brand name satisfaction, brand loyalty, brand reputation and brand trust (p≤0.05).
_||_