نقش آموزش مهارتهای زندگی بر کیفیت روابط اجتماعی و سلامت رفتاری نوجوانان کانون اصلاح تربیت در شهر تهران
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمیترا نارنگ 1 , مهدی زارع بهرامآبادی 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - دانشیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت»
کلید واژه: والدین, مهارتهای زندگی, همسالان, کیفیت روابط اجتماعی, سلامت رفتاری,
چکیده مقاله :
دوران کودکی از مهمترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایهریزی و شکل میگیرد و در این دوران حساس داشتن مهارتهای زندگی و تقویت آنها باعث بهبود زندگی فرد میشوند. چرا که مهارتهای زندگی شامل مجموعهای از تواناییها و قابلیتهاست که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را برای کودکان فراهم میآورند. بر همین اساس هدف این پژوهش بررسی نقش آموزش مهارتهای زندگی بر کیفیت روابط اجتماعی و سلامت رفتاری نوجوانان کانون اصلاح تربیت در شهر تهران است. روش این پژوهش پیمایشی و جامعه آماری کودکان زیر 18 مجرم در کانوانهای اصلاح و تربیت شهر تهران هستند که بر اساس فرمول حجم نمونه تعداد 384 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج آماری حاصل از ضریب همبستگی نشان داده که آموزش مهارتهای زندگی به ترتیب بر متغیرهای سلامت رفتاری کودکان با ضریب (502/0)، کیفیت روابط اجتماعی با همسالان با ضریب (497/0) کیفیت روابط اجتماعی با والدین (436/0) و نهایتاً بر بر کیفیت روابط اجتماعی با بزرگسالان با ضریب (253/0) تاثیر گذار است.
Childhood is one of the most important stages of life in which a person's personality is established and formed, and in this sensitive period, having life skills and strengthening them improve a person's life. Because life skills include a set of abilities and capabilities that provide the ground for adaptation and positive and useful behavior for children. Accordingly, the purpose of this study is to investigate the role of life skills training on the quality of social relations and behavioral health of adolescents of the Correctional Center in Tehran. The method of this research is survey and the statistical population is children under 18 criminals in correctional facilities in Tehran. Based on the sample size formula, 384 of them were selected as the statistical sample. The statistical results of the correlation coefficient showed that life skills training on the variables of quality of social relations with parents with a coefficient (0.73), quality of social relations with peers with a coefficient (0.69) of children's behavioral health with a coefficient (0.65), respectively. Finally, it affects the quality of social relations with adults with a coefficient (0.54).
_||_