Organic Agriculture: Food for Future Green Consumers in Iran
محورهای موضوعی : Environmental policy and management
یلدا رحمتی غفرانی
1
,
محمد طالقانی
2
,
ابراهیم چیرانی
3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: Organic Agriculture, intention to purchase, environmental marketing,
چکیده مقاله :
The aim of this paper was investigating the effects of organicknowledge, perceived consequences, subjective norms,price, and green trust, perceived consumer effectiveness, availability,relative advantage, and organic purchase intention onorganic purchase behavior among Iranian consumers as theconsumers in a developing country.The survey questionnairewas administered to the customers of large chain stores andorganic food stores in five provinces of Iran that had branchesfor producing and selling organic food products. Given thevery few number of organic food consumers in Iran, only 192out of 240 questionnaires were filled and then used as samplesof study. In order to analysis the data and test the hypotheses,multiple regression analysis method was used using by SPSSsoftware. Results showed strong support (R2=0.51) for theimpact of price, consumer effectiveness, and perceived consequenceson intention to purchase organic food products. Organicknowledge, green trust, price, consumer effectiveness, andintention were found to have influenced purchase behavior.This paper will discuss the implications of these results foragricultural practitioners and marketers.
در طول اعصار، کشاورزی دچار تغییرات گوناگونی شده است و همواره انسان مهمترین عامل تغییر در آن بوده است. در قرن اخیر به علت رشد روزافزون جمعیت، نگرش اولیه انسان به طبیعت که نگرشی دوستانه بود جای خود را به ارتباطییک طرفه و علیه طبیعت داد؛بهطوریکه کودهای شیمیایی، سموم دفع آفات نباتی،فراوردههای هورمونی و غیره به بخش کشاورزی وارد شدند و به کمک بهرهگیری از ارقام اصلاح شده، جهشهای بزرگی در افزایش تولید محصولات کشاورزی بوجود آمد تا به تقاضای روبه رشد موادغذایی پاسخ داده شود.اما این افزایش تولید، مشکلات زیستمحیطی و بهداشتی برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان را نیز در پی داشت. افزایش آگاهیمصرفکننده درباره موضوعات زیستمحیطی منجر به افزایش توجه به مصرف غذای ارگانیک گشته است. این امر موجب افزایش تحقیقات ارگانیک شده است. اغلب این تحقیقات در کشورهای توسعه یافته انجام شده و سهم کشورهای درحال توسعه از آن آندک است. این مقاله اثرات دانش ارگانیک، ادراک از پیامدها، هنجارهای ذهنی، قیمت، اعتماد سبز، اثربخشی ادراک شده مصرف کننده، دسترسی، مزیت نسبی، تمایل به خرید ارگانیک را بر رفتار خرید ارگانیکمصرفکنندگان ایرانی بهعنوان مصرفکنندگان یک کشور درحال توسعه بررسیمیکند. نتایجپژوهش، اثر قیمت، اثربخشیمصرفکننده و ادراک از پیامدها را بر تمایل به خرید محصولات غذایی ارگانیک تایید میکند. درحالیکه دانش ارگانیک، اعتماد سبز، قیمت، اثربخشیمصرفکننده و تمایل موثر بر رفتار خرید ارگانیک شناخته شدهاند. این مقاله کاربردهای نتایج تحقیق برای شاغلان حوزه کشاورزی و بازاریابان مطرح میکند.
