Effective Factors Influencing on the Implementation of Knowledge Management in the Agricultural Bank of Qom Province
محورهای موضوعی : Decision-makingمحمد اسماعیلی 1 , مهرداد نیکنامی 2 , علی بدرقه 3
1 - دانش آموخته گروه آموزش و توسعه کشاورزی، دانشکده کشاورزی، واحد گرمسار،دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
2 - گروه آموزش و توسعه کشاورزی، دانشکده کشاورزی، واحد گرمسار،دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
3 - گروه آموزش و توسعه کشاورزی، دانشکده کشاورزی، واحد گرمسار،دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
کلید واژه: Organizational Culture, Sources of knowledge, Institutional, memory, Technologyof information, Agricultural Bank,
چکیده مقاله :
The main objective of the present work was to study the factors affecting the deployment of knowledge management in Agriculture Bank of Qom Province. It was a causative-relational study in terms of data collection. Also, it was a field study, non-experimental in terms of variables control. Sample size was estimated by Morgan table and the data were collected by a questionnaire. The statistical society included manager, experts and assistants of Agriculture Bank in Qom Province including 250 people. Sample size was calculated (n = 152) by Morgan table. The reliability was estimated by a pretest with 20 questionnaires filled out by a statistical population similar the studied one. The validity was confirmed by experts whose advice was taken care of about modifying or replacing some questions. Finally, Cronbach's alpha was estimated for the questionnaire to be 0.81. To achieve research objectives, the descriptive statistics of frequency, mean, variance, and standard deviation and the inferential tests of correlation and multiple regressions were conducted by SPSS Statistical Software Package. Results revealed the significant relationship of knowledge management deployment with organization culture, knowledge sources, organization memory, and information technology at the one percent level with modified determination coefficient of 0.632. In other words, 63.2% of the variation of the dependent variable was accounted by independent variables (organization culture, knowledge sources, organization memory, and information technology).
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی استان قم بود. پژوهش حاضر از نظر نحوه گردآوری داده ها علی-ارتباطی بود. ضمن اینکه پژوهش یک نوع پژوهش میدانی بود و از نظر کنترل متغیرها غیر آزمایشی و برآورد حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه صورت گرفته است. جامعة آماری تحقیق شامل مدیران، کارشناسان و کمک کارشناسان بانک کشاورزی استان قم میباشد که بر اساس آمار حدود 250 نفر می باشد. حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان محاسبه شد(152n=). برای تعیین پایایی پرسشنامه به اجرای پیش آزمون با توزیع 20 پرسشنامه در بین جامعه آماری مشابه با جامعه آماری مورد مطالعه اقدام شد و سپس جهت تأیید روایی محتوایی پرسشنامه از دید خبرگان، پرسشنامه جهت مطالعه توزیع گردید که پس از مشورت های لازم و پیشنهاد خبرگان سوالات نامفهوم تعدیل یا حذف شده و سوالات جدید به پرسشنامه اضافه شد و در نهایت پرسشنامه اصلی بعد از این مراحل تدوین و توزیع شد و مقدار آلفای کرونباخ آن 81/0 بدست آمد. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق و سؤالات از آمار توصیفی فراوانی، میانگین، واریانس، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون های همبستگی و رگرسیون چندگانه به کمک نرمافزار آماری SPSSاستفاده شد. بر اساس یافته های موجود بین متغیرهای مستقل فرهنگ سازمانی، منابع دانشی، حافظه سازمانی و تکنولوژی اطلاعات و متغیر وابسته استقرار مدیریت دانش در سطح یک درصد ارتباط معنی داری وجود دارد و مقدار ضریب تعیین تعدیل شده، 632/0 بدست آمد و این یافته تحقیق نشان می دهد که 2/63درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل (فرهنگ سازمانی، منابع دانشی، حافظه سازمانی و تکنولوژی اطلاعات ) تبیین می شود.
1- Abdullahi, A., Zargar, H., & Modiri, A. (2008). Making and suggested knowledge management system for engineering organizations, Case study: Implementation of Knowledge Management in Noah's nearness. The first national conference on the development of engineering capabilities and capacities of Iranian companies. Tehran. Retrieved from: http://www.civilica.com/Paper-ICDS01-ICDS01_002.html (In Persian)
2- Abzarie, M., & Kermani, A.M. (2005). The feasibility of implementing knowledge management in steel industry. Case study: Esfahan Steel Company. Journal of Faculty of Economics and Finance, 17 (3), 39-121. (In Persian)
3- Fathiyan, M., & Ehsani, M.(2006). Framework for the implementation of knowledge management research and development. Fourth international conference on management, Tehran. Retrieved from: http://www.civilica.com/Paper-IRIMC04-IRIMC04_085.html. (In Persian)
4- Hagnazar, F. (2009). Explanation and Measure of Factors Influencing the Implementation of Knowledge Management Case Study: National Iranian Oil Company headquarter units. Unpublished Thesis, Islamic Azad Universities, Sanandaj Branch, Sanandaj, Iran. (In Persian)
5- Karimi, H. (2004). The effective factors on the development of technologies in developing countries, Journal of RIYASAT, No. 35. (In Persian)
6- Lin, Y., Chien, S., & Su, H.Y. (2009). A knowledge enabled procedure for customer relationship management, Industrial Marketing Management, 35(4), 446-456.
7- Majidiyan, A., Adabi, S.H., & Zorofi, F. (2009). The relationship between organizational culture and knowledge management, Case Study: Iran Khodro Company. Fourth international conference on strategic management. Tehran. Retrieved from: (http://www.civilica.com/Paper-ICSM04-ICSM04_061.html In Persian)
8- Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1996). A theory of organizational knowledge creation. International Journal of Technology Management, 11(7-8): 833-845.
9- Ormazdi, N., & Tabarsa, G. (2008). Explanation and Measure of underlying factors for the establishment of Knowledge Management Case Study: National Iranian Oil Products Distribution, Tehran's oil region. Journal of Management Message, 26, 39-69. (In Persian)
10- Rahimniya, F., & Alizadeh, S. (2008). Dimensions of organizational culture based on the viewpoint of faculty members of Ferdowsi University of Mashhad. Psychology and Education Studies, 10 (1), 147- 170. (In Persian)
11- Rezvanian, M., & Moghaddam, M. (2007). Knowledge Management: Concepts and Application model in model railways: Management and Economics in rail transport. Ninth conference of railroad transportation. Tehran. Retrieved from: http://www.civilica.com/Paper-RTC09-RTC09_064.html. (In Persian)
12- Shaemi Barzaki, A. (2005). Information Technology and Knowledge Management. Third international conference on knowledge management. (In Persian)
13- Zack, M., McKeen, J., & Singh, S. (2009). Knowledge management and organizational performance: an exploratory analysis. Journal of Knowledge Management, 13(6): 392-409.
14- Zafariyan, R., Esmaielzadeh, M,. & Shahi, N.(2008). Designing a Model for implementing knowledge management in small and medium businesses, Journal of Entrepreneurship Development, 2, 75-102. (In Persian)
15- Zarabadi pour, S., & Zargarpour, H. (2007). The experiences of delay a national project using knowledge management, First national conference on knowledge management. Tehran. Retrieved from: http://www.civilica.com/Paper-IKMC01-IKMC01 _ 026.html. (In Persian)
16- Zheng, W., Yang, B., & McLean, G. (2010). Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: Mediating role of knowledge management. Journal of Business Research, 63, 763-771.