طراحی و تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان بانکهای دولتی ایران (براساس نظریه داده بنیاد)
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیعلیرضا نجف پور 1 , رضا نجف بیگی 2 , کرم اله دانش فرد 3
1 - گروه مدیریت دولتی ،دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - استاد،گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم وتحقیقات تهران،ایران
3 - گروه مدیریت دولتی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: یادگیری سازمانی, سازمان یادگیرنده, بانکهای دولتی, نظریهی داده بنیاد,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان بانکهای دولتی ایران(ملی، سپه، مسکن و کشاورزی) صورت پذیرفته است.پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری نظریه داده بنیاد انجام شده است . جامعه آماری شامل مدیران بانکهای دولتی کشور، نخبگان حوزهی یادگیری سازمانی بانکهای دولتی و افرادی که از ساختار این بانکها اطلاع داشتند، میباشد که از روش نمونهگیری انتخابی هدفمند، 15نفرازآن ها انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد و تحلیل مصاحبه ها نیز با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کد گذاری انتخابی صورت گرفت که براساس نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها، الگوی یادگیری سازمانی در بانکهای دولتی در پنج مقولهی شرایط علّی، زمینه ها، مداخلهگرها، راهبردها و پیامدها، ارائه گردید.
The purpose of this study is to define and design organizational learning model among the Iranian state banks employees. The research is carried out in the framework of qualitative approach by using grounded theory method. The Statistical Society of managers and staff of state banks, informants and elites of organizational learning of state banks such as university professors, researchers and those who have information from the structure of these banks which 15 people of them were selected by purposive sampling method. Semi-structured interviews were used to collect data; simultaneous analysis of interviews was performed using three stages of open, axial and selective coding. According to results, the organizational learning in the Iranian state banks was modeled in 5 category include: casual conditions(Individual skills, Mental models, Financial resources) , context(Cultural context, Political and economic context) intermediaries (Organizational rules, Common vision) , strategies(Performance management, Intellectual capital management, Create learning opportunities, Team learning, Systematic thinking) and results (Develop staff capabilities, Environmental adaption, Organizational success, Social learning).
اصغرزاده، شاهین وسیامک نوری(1393)، سنجش سطح سازمان یادگیرنده، تهران، مجله چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 11
ایران نژاد پاریزی، مهدی (1392)، سازمان یادگیرنده، فصلنامه مدیریت و توسعه، 27، تهران، 25-10
خاک ره ، حسن ، طباطبایی، سید اکبر(1396)، یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده با نگرشی بر مدیریت دانش، نشریازتاب، 1.
داورزنی، عبدالرضا (1385). یادگیری سازمانی و عوامل موثر بر آن، پیام مدیران فنی و اجرایی، شماره 24، 75-66.
ضیایی، بهاره و سعید رجایی پور(1397) شناسایی عوامل مثر بر بر انتقال آموزش درمیان منابع انسانی دانشگاه های علوم پزشکی غرب کشور، مجله مدیریت فردا، شماره52
عباسی، عنایت، یوسف حجازی و هوشنگ ایروانی (1396)، یادگیری سازمانی در دانشکده های کشاورزی استان تهران، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 2-42 شماره 2
عجمی، مهرداد(1394)، مبانی مدیریت و سازمان یادگیرنده، تهران، انتشارات بازتاب.
عمران زاده، اسماعیل، محمد خوش چهره و عباس منوریان (1396)تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، فصلنامه مدیریت سازمان های دولتی، دور5 شماره 3.
قنبری، سیروس و غلامرضا شمس مورکانی(1397) آسیب شناسی انتقال یادگیری سازمانی در سازمان های دولتی، مجله آموزش و توسعه منابع انسانی، شماره 12.
کلانی، امین، عزت اله ترخانی و سجاد طیبی(1389) رابطه قابلیت های یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان، نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش، دوره 1، شماره 1.
مارکوارت، مایکل(1385)، ایجاد سازمان یادگیرنده (ترجمه محمدرضا زالی). تهران: مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران
مشدئی علی، زهراتقوی (1394)، بررسی الگوهای رفتاری یادگیری کار آفرینانه با رویکرد شایستگی، مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی شماره3 صص35-23
میرسپاسی ، ناصر و سید محمد رضا صالحی، (1395)، بررسی چگونگی ایجاد سازمان یادگیرنده در سازمان صدا و سیما، نشریه پژوهش های مدیریت راهبردی، سال بیستم، شماره 56.
نجف بیگی، رضا و هما درودی (1390)، ارائه الگوی سازمان یادگیرنده درسازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران، مجله مدیریت فرهنگی سال سوم، شماره6
یوز باشی ، علیرضا، مهدی سبحانی نژادو بهنام شهایی (1395)، سازمان یادگیرنده: مبانی نظری، الگوی پژوهش و سنجش، تهران، نشر یسطرون.
Birdthistle, N. (2014). Family SMES in Ireland as Learning Organizations. The Learning Organization, Emerald Group Publishing Limited, 15(5), 421-436
Bocaneanu, S. (2013). Assessment of Organizational Learning Within Teams, Journal of Applied Quantitative Methods, 2(4), 409-416
Burke, L. A., & Hutchins, H. M. (2019). Training transfer: An integrate literature review. Human resource development review, 6(3), 263-296.
Chang, S.C. and Lee, M.S. (2016). A Study on Relationship Among Leadership, Organizational Culture, The Operation of Learning Organization and Employees `Job Satisfaction. The Learning Organization, 14(2),155-185.
Crossan, M. M. & Berdrow, I. (2003). Organizational learning and strategic renewal. Strategic Management Journal, 24 (11).
Dickson, N. E. (2007). Psychological empowerment and job satisfaction of temporary and part-time nonstandard workers. PhD dissertation. Southeast Missouri state university.
Eid, A., & Quinn, D. (2017). Factors predicting training transfer in health professionals participating in quality improvement educational interventions. BMC medical education, 17(1), 26.
Fiol, C, Lyles, M.A(1985) Organizational Learning, Academy of Management Reviw, Vol.10, No.4
Garavan, T (2000), The Learning Organization: A Review and Evaluation, Emerald Full Text, Article, vol.6, No.1
Havanolkar, E. F (2014). Development of a generalized learning transfer system inventory., Human resource development quarterly, 11(4), 333-360.
Huber, G (1991) Organization Learning: "The Contribution Processes and The Literature", Organizational Science Vol. 2
Jamali, D., Sidani, Y. (2016). The Learning Organization: Tracking Progress in A, Developing Country, The Learning Organization, 16(2), 103-117
Lewis, N., Benjamin, W., and Juda, N. (2008). Universities as Learning Organizations: Implications and Challenges, Educational Research and Review Journal, 3(9), 289-295.
Marquart, M. (2002). “Bulding the learning organization”. Davis –Black publishing, 19 (5)
Miguel, J., Caballe, S., Xhafa, F & Higgiins, S. (2020)" Learning Organizations and Competitive Intelligenceو Managing Academic Libraries,65-74
Moilanen, R. (2012). Diagnostic Tools for Learning Organizations, The Learning Organization, 8(1), 6-20.
Ortenbla, A. (2014). On differences between organizational learning and learning organization. The learning organization, 8 (3).
Park, S., Kang, H. S., & Kim, E. J. (2020). Does supervisor support make a difference in employees; training and job performance? An empirical study of a professional development program. European Journal of Training and Development, 42(1)
Rebelo, T.M&Gomes, A.D. (2018), Organizational learning and Learning Organization; Reviewing
evollution for prospecting the future, The Learning Organization,15(4),294-308
Stewart, D (2016) Reinterpreting the Learning Organization, Emerald, Full Text, Article, Vol.8, No.4.
Tannenbaum, S. (1997), Enhancing Continuous Learning: Diagnostic Findings from Multiple Companies, Human Resource Management, 36(4), 43-52.
Walsh, J. (2017). Transfer of training in the retail sector: An action research approach to change. (Doctoral dissertation(.
_||_