ارزیابی نیازهای آموزشی بازار کار نسبت به فارغ التحصیلان رشته های دایر در آموزش فنی و حرفه ای استان قم
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیاحمد عطارنیا 1 , حمیده عباسی 2 , رقیه علیمحمدی 3
1 - استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی طلوع مهر، قم ، ایران
2 - مدرس. گروه مدیریت. موسسه اموزش عالی طلوع مهر.قم.ایران
3 - گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی طلوع مهر، قم. ایران
کلید واژه: آموزش, نیازهای آموزشی بازارکار, فنی وحرفه ای,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه ارزیابی نیازهای آموزشی بازار کار نسبت به فارغ التحصیلان رشته های دایر در آموزش فنی و حرفه ای استان قم بوده است. روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تلفیقی از روش های کیفی و کمی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارشناسان و معاونین سازمان فنی و حرفه ای قم بوده اند که حجم آن 30 نفر تعیین شده است. جهت تعیین حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 28 نفربه عنوان نمونه با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شده اند. به منظور ارزیابی روایی پرسشنامه توسط روایی ظاهری، محتوا (روش لاوشه) سنجش گردیده است. جهت تعیین پایایی سوالات پرسشنامه به صورت جداگانه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. پژوهش حاضر در سه مرحله انجام شده است: در مرحله اول از روش کیفی از نوع تحلیل محتوا .در مرحله دوم از تکنیک دلفی استفاده شده است. درمرحله سوم با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) موانع شناسایی شده مورد اولویت بندی قرار گیرند. تجزیه و تحلیل داده ها: در این پژوهش جهت محاسبه میانگین و انحراف معیار از طریق نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شده است و از نرم افزار اکسل برای رتبهبندی عوامل استفاده گردیده است. یافته ها: نشان داده است که رتبه بندی نیازهای آموزشی بازار کار نسبت به فارغ التحصیلان رشته های دایر در آموزش فنی و حرفه ای استان قم به ترتیب: هم راستایی آموزش ها، معیارهای ویژگی های زمینه ای ،راهبردها و معیار شرایط محیطی بوده است.
Objective: The purpose of this study was to evaluate the educational needs of the labor market in relation to graduates of technical and vocational education in Qom province. Method: This research has been applied in terms of purpose and a combination of qualitative and quantitative methods. The statistical population of this study was all experts and deputies of Qom Technical and Professional Organization, the volume of which is 30 people. To determine the sample size based on Morgan table, 28 people were selected as the sample by available sampling method. In order to evaluate the validity of the questionnaire by the apparent validity, the content (Lavache method) was assessed. Cronbach's alpha method was used to determine the reliability of the questionnaire questions separately. The present research has been done in three stages: in the first stage, a qualitative method of content analysis. In the second stage, the Delphi technique has been used. In the third stage, prioritize the identified barriers using the Analytic Hierarchy Process (AHP) technique. In this study, data analysis was performed to calculate the mean and standard deviation through SPSS software version 23 and Excel software was used to rank the factors. Findings have shown that the ranking of educational needs of the labor market in relation to graduates of technical and vocational education in Qom province, respectively: the alignment of education, criteria of underlying characteristics, strategies and criteria of environmental conditions.
اصغرنژاد،کریم. رنجدوست، شهرام.عظیمی، محمد. (1399). تبیین مؤلفههای تربیت حرفهای مبتنی بر شایستگی و تحلیل جایگاه آن در کتابهای درسی مربوط به شایستگیهای غیرفنی دورة دوم متوسطة فنی و حرفهای و کاردانش. نوآوری های آموزشی.19 (1) : 31-46.
باقری، محمد. (1393). بررسی اثربخشی آموزش های رسمی بر نرخ اشتغال مطالعه موردی آموزش های هنرستانی در آموزش و پرورش ناحیه 3 تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد، پردیس دانشگاهی. دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشکده مهندسی صنایع گروه سیستم های اقتصادی اجتماعی.
برزگر، محمود. علی عسگری،مجید. نویدی، احد. عطاران، محمد. (1397). ارزشیابی کارایی بیرونی برنامه های درسی رشته های منتخب شاخه های فنی وحرفه ای و کاردانش: وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان پسر. نوآوری های آموزشی. 17(1) : 151-169.
خنیفر، حسین. بهمنیار، بیتا. مسلمی، ناهید. (1390). راهنمای تدوین آموزش محور، تهران: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور.
شاکری، محسن. برزگر بفروئی،کاظم. جمشیدی،محمدعلی.(1398). ارائة الگوی تناسب آموزشهای فنیوحرفهای با نیازهای بازارکار از دیدگاه صاحبان صنایع شهر یزد بر اساس نظریة داده بنیاد. نوآوری های آموزشی،18(3) : 39-58.
غفاری, ابوالفضل, آهنچیان, محمد رضا, خلاقی, علی اصغر, نادری, مهدی. (1397). سیر تحول فلسفه تربیت حرفهای در نظام آموزشی ایران. فناوری آموزش 12(4) : 269-288.
قدیریان، فائزه. (1398). بررسی محتوای آموزشی فنی و حرفه ای با امکان سنجی نیاز های بازار کار (مورد مطالعه : هنرستان پسرانه غیر دولتی پسرانه آمل). پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی آمل، دانشکده علوم انسانی.
کاظمی، مهرداد. شائمی برزکی، علی. حسامی، منصور. (1399). مطالعة کیفی شرایط، زمینهها و پیامدهای کارآفرینی در صنایع دستی شهر اصفهان برای دانشآموزان: (ارائة یک نظریة مبنایی). نوآوری های آموزشی19(3): 149-166.
کاووسی، طهماسب. (1387). رابطه آموزش کاردانش و فنی و حرفه ای با اشتغال در استان آذربایجان شرقی. فصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، دوره 1، شماره 1، پاییز 1387، ص 83-93.
مصطفوی، فاطمه. (1397). بررسی تاثیر آموزش های فنی حرفه ای بر مهارت های جهانی. کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی سبز، دانشکده علوم انسانی.
Anderson, A. (2018). A View on the Most Change in Vocational and Technical Education in England for a Generation, Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 8 (2), 113-116.
Blinova, Bylina, S. & Rusanovskiy, V. (2015). Vocational Education in the System of Determinants of Reducing Youth Unemployment: Interregional Comparisons. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 214, 526 – 534.
Bottoms, Gene(2006).Using industry-recognized Skill standard assessment for improving carrier, technical education, available from gene Bottoms strd.Org.
Choi,S, G, Seoung,J, Kim, N. (2019). Impact of vocational education and training on adult skills and employment: An applied multilevel analysis. International Journal of Educational Development.
Dahil, Lütfiye, Abdurrahman Karabulut, and İbrahim Mutlu.(2015). "Reasons and Results of Nonapplicability of Education Technology in Vocational and Technical Schools in Turkey." Procedia-Social and Behavioral Sciences 1.5 (2216): .11-.1.
Deutscher, V. & Winther, E (2018). Instructional sensitivity in vocational education. Learning and Instruction,53, 21-33.
Forster, A. G., Bol, T. (2018). Vocational education and employment over the life course using a new measure of occupational specificity. Social Science Research, 70, 176-197.
Korber, M, Oesch,D. (2019). Vocational versus general education: Employment and earnings over the life course in Switzerland. Advances in Life Course Research Volume 40, June 2019, Pages 1-13.
Natalia, Chistyakova, et al.(2015). "Problems of educational processes development and labor market needs analysis in Russia." Procedia-Social and Behavioral Sciences 155 (2216): 328-315.
_||_