بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد وچابکی سازمان با توجه به نقش میانجی تعهد کارکنان در شرکت های تولیدی کوچک و متوسط شهر یزد
محورهای موضوعی : روانشناسیراحله منتظری 1 , سمانه السادات میرهدایی 2
1 - دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشجوی روانشناسی بالینی دانشگاه شاهد
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, تعهد سازمانی, عملکرد سازمانی, چابکی,
چکیده مقاله :
هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد وچابکی سازمان با توجه به نقش میانجی تعهد کارکنان در کارشناسان شرکت های تولیدی کوچک و متوسط شهر یزد بود. روش انجام این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی وطرح پژوهشی در زمره طرحهای توصیفی و از نظر هدف، در قالب پژوهش های کاربردی بود. در این پژوهش متغیر فرهنگ سازمانی توسط پرسشنامه استاندارد دنیسون (2000) که شامل 12 مولفه و 60 سوال و متغیر چابکی سازمانی توسط پرسشنامه شریفی و ژانگ (1999) با 15 گویه و تعهد سازمانی از پرسشنامه استاندارد آلن و میر (1990)که با 24 سوال و در قالب سه مولفه تعهد مستمر، تعهد عاطفی و تعهد هنجاری بودند و متغیر عملکرد سازمانی با پرسشنامه هرسی و گلداسمیت اندازه گیری شد. نمونه مورد بررسی 205 نفر از کارشناسان شرکت های تولیدی که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و روش تعیین تعداد نمونه جدول مورگان بود. برای توصیف ویژگیهای نمونه شاخص های توصیفی میانگین، انحراف معیار و برای تحلیل استنباطی از نرم افزار spss , pls استفاده شد و نتایج حاصل از تحقیق، تایید فرضیه های را نشان داد.
AbstractThe purpose of this study was to investigate the effect of organizational culture on organizational performance and agility with regard to the mediating role of employee commitment in experts of small and medium manufacturing companies in Yazd. The method of this research is descriptive correlation and the research plan is among the descriptive plans and in terms of purpose and it is in the form of applied research. By Sharifi and Zhang (1999) questionnaire with 15 items and organizational commitment from Allen and Mir standard questionnaire (1990) with 24 questions in the form of three components of continuous commitment, emotional commitment and normative commitment and organizational performance variable with Hershey and Goldsmith questionnaire were measured. The sample was 205 experts of manufacturing companies selected using random sampling method while the method of determining the number of samples was based on the Morgan Table. To describe the sample characteristics, descriptive indices of mean, standard deviation and for inferential analysis, SPSS, PLS software were used. The results showed the suggested hypotheses were confirmed.
_||_