بررسی نگرش کتابداران برای اجرای راهبردهای حاکمیت داده در برنامهریزی مجموعه سازی منابع اطلاعاتی کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : دانش شناسیفریبا جلیلی 1 , فریبرز درودی 2 , سیدعلی اکبر فامیل روحانی 3
1 - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، ایران
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) تهران، ایران
3 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، ایران
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, مجموعهسازی, کتابخانه های دانشگاهی, حکمرانی داده, نگرش کتابداران,
چکیده مقاله :
هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش متخصصان علم اطلاعات به اجرای راهبردهای حاکمیت داده در برنامهریزی مجموعهسازی منابع اطلاعاتی کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی _تحلیلی است. جامعه آماری آن 155نفر یعنی تمام کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در سال98 بود. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری مورگان بهرهگرفته شد و تعداد 108 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری پرسش نامه ای محقق ساخته براساس حکمرانی دادهها است. روایی پرسش نامه صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ98درصد محاسبه شده است. دادههای پژوهش پس از گردآوری با استفاده از نرم افزارSPSS25، آمار توصیفی، آنوا تک عاملی، لون و اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که نگرش کتابداران در بیشتر مؤلفههای هفتگانة: کیفیت داده، کاربرد داده، فرآیند داده، استاندارد داده، یکپارچگی داده، امنیت داده و مدلسازی داده دربارة مجموعه سازی منابع در کتابخانههای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی باتوجه به سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه ارتباط معناداری ندارند(P>0/05). در بعضی ازمؤلفه ها مانند: کاربرد داده در مجموعه سازی با توجه به رشته تحصیلی و فرآیند داده ها و مدل سازی داده در مجموعه سازی باتوجه به سابقة کاری ارتباط معناداری دارد (p < 0/05). نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان میدهد کهکتابداران امکان پیادهسازی و اجرای راهبردهای حاکمیت داده در مجموعه سازی منابع در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی بالاتر از حد متوسط یعنی مطلوب ارزیابی میکنند.
Objective: The purpose of this study was to implement and execute data governance strategies for planning the collection making of information resources in libraries of Islamic Azad University. Method: The research is a descriptive-analytical survey. Statistical population of the research included all of librarians working in Central libraries of Islamic Azad University in 2017 who were 155 librarians. In order to determine sample size, Morgan’s sampling formula was used and 108 individuals were selected as sample. Data collection tool was a researcher-made questionnaire to measure data governance. The questionnaire’s validity was proved and its reliability was calculated using Cronbach's alpha equal to 98%. The collected data was analyzed in terms of descriptive statistics, one-way ANOVA, Levene’s test using SPSS ver. 25 and Microsoft Excel. Results: The findings showed that librarians' attitudes toward seven most components: data quality, data usage, data process, data standardization, data integrity, data security and data modeling on resource collection in the central libraries of Islamic Azad University, according to educational level, there is no significant relationship between field of study and work experience (P> 0.05), in some components such as: the use of data in collection according to the field of study and data process and data modeling in collection, according to work experience has a significant relationship(p < 0.05). Conclusion: Results of the study showed that the librarians considered feasibility of implementation and execution of data governance strategies in resources and services planning of the libraries of Islamic Azad University higher than average level (desired level).
_||_