واکاوی چالشهای تدوین پایاننامه های کارشناسی ارشد رشته معماری و شهرسازی
محورهای موضوعی : دانش شناسیحمزه زراعتی 1 , محسن قاسمی 2 , منصور نیک پور 3
1 - گروه معماری، واحد بم، دانشگاه آزاد اسلامی، بم، ایران
2 - گروه معماری، واحد بم، دانشگاه آزاد اسلامی، بم، ایران
3 - گروه معماری، واحد بم، دانشگاه آزاد اسلامی، بم، ایران
کلید واژه: موانع پژوهش, تحلیل داده بنیاد, تفکر نظری, پایان نامههای ارشد معماری و شهر سازی, ایده های خلاقانه معماری,
چکیده مقاله :
هدف : هدف از این مطالعه، شناخت چالشهای تدوین پایاننامههای کارشناسی ارشد رشته مهندسی معماری و شهرسازی است.روش پژوهش: روش پژوهش حاضر تحلیلی و پیمایشی بوده که از روش تحلیل داده بنیاد و مصاحبه نیمه ساختاریافته برای پاسخ به سؤال پژوهش استفاده شد. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 24 نفر از اساتید گروه معماری و شهرسازی دانشگاههای تهران مورد پرسشگری قرار گرفتند، همچنین از روش نمونهگیری نظری که رایجترین روش در روش تحلیل داده بنیاد است، استفاده شد و نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت، جهت کدگذاری و استخراج مقولهها از نرم افزار ATLAS TI استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که مهمترین چالشهای دانشجویان رشته مهندسی معماری و شهرسازی شرایط و زمینههای بیرونی رشته معماری، محدودیت شغلی و مالی دانشجویان ارشد معماری، کمیتگرایی، محدودیتهای مربوط به راهنمایی و مشاوره و ارزشیابی پایاننامههای ارشد، آشتفتگی اولویتهای موضوعی و پژوهشی، عدم انطباق زمینههای پژوهشی با شرایط جامعه و واقعیتهای بیرونی، ضعف پایههای آموزشی و پژوهشی دانشجویان، ضعف دروس پایه آموزشی و پژوهشی گروه آموزشی معماری، آشتفگی تفکر نظری مورد شناسایی قرار گرفتند.نتیجهگیری: دانشجویان رشته مهندسی معماری در فرآیند تدوین پایاننامههای کارشناسی ارشد به عنوان سند علمی و هویت حرفهای خود با چالشهای انگیزشی و آشفتگی تفکرات نظری و مدرک گرایی و ... مواجه هستند که باعث کاهش کارایی و کیفیت طرحهای و پایاننامههای کارشناسی ارشد دانشجویان شده و نمیتواند سند و مدرکی برای تضمین و معرفی آنها به جامعه شغلی باشد.
An architectural dissertation is not only the most important part of a portfolio of architecture and urban planning graduates, but can also have a job in the industry or apply for a graduate program. Therefore, doing it correctly and scientifically can be an opportunity for creative ideas to emerge in the designed process. To this end, the present article examines the obstacles and challenges of advancing the development of master's theses. The method of the present study was analytical and survey that the data analysis method of the foundation and semi-structured interview were used to answer the research question. The interview was conducted using the Delphi method with 24 professors of the Department of Architecture and Urban Planning. Theoretical sampling method, which is the most common method in the data analysis method of the foundation, was used until theoretical saturation was achieved. TI was used; The results of the analysis showed that in connection with the low quality of master's theses in architecture and urban planning and the lack of creative ideas in them external conditions and contexts, job and financial constraints of senior students of architecture and urban planning, restrictions on guidance and counseling and evaluation of master theses And ... has been effective that can be purposefully planned in order to eliminate them and develop correct and practical methods in teaching theoretical and research foundations, guidance and accurate and accurate evaluation of dissertations, finally the scientific development of architecture and urban planning.
_||_