بررسی میزان سرمایه اجتماعی و شاخصهای آن در کتابخانههای دانشگاهی تابع وزارت علوم مستقر در شهر تهران
محورهای موضوعی : دانش شناسیفهیمه باب الحوائجی 1 , نسترن زمانی راد 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه کتابداری و اطلاع رسانی
2 - کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، گروه کتابداری و اطلاع رسانی
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, شاخصها, کتابخانههای دانشگاهی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش بررسی میزان سرمایه اجتماعی[1] و شاخص های آن در کتابخانه های دانشگاهی است. در پژوهش حاضر شاخص های اعتماد متقابل[2]، روابط[3]، عمل متقابل[4]، ظرفیت[5]، تنوع[6] و ساختار [7] به عنوان شاخص های سرمایه اجتماعی در نظر گرفته شده، که در میان اغلب صاحب نظران این حوزه مشترکاً پذیرفته شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایشی تحلیلی و ابزار پژوهش پرسش نامه است. جامعه پژوهش 218 کتابدار کتابخانه های دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند که140 نفر با روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه تعیین شد. برای بررسی پاسخ ها از روش های آماری توصیفی، آزمون فریدمن و t-test استفاده شد. یافتهها: یافته ها نشان داد که میانگین سرمایه اجتماعی در کتابخانه های دانشگاهی (93/2) است و در میان شاخص های آن، تنوع با میانگین (30/3) بیشترین و ظرفیت با میانگین (50/2) کمترین میزان را دارد. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده بیانگر این است که میزان سرمایه اجتماعی در نمونه مورد بررسی در حد متوسط است و تفاوت معناداری میان شاخص های سرمایه اجتماعی وجود دارد و تمامی شاخص ها جز ظرفیت بالاتر از حد متوسط هستند. [1] -Social Capital [2] - Trust [3] -Relationship [4] -Interaction [5] - Capacity [6] -Diversity [7] -Structure
Objective: The purpose of this study is determination of amount of social capital and its criteria in academic libraries.criteria of trust, relationship, interaction, capacity, diversity and structure are considered in this study, that are accepted commonly among the most of experts in this field. Methodology: This study is an analytical survey and for gathering data questionnaire was used. The community research is 218 librarians of the central library’s affiliated to the Ministry of Science and Technology and 140 librarians was determined in random stratified sampling. Descriptive statistics was used and t-test and Friedman test. Findings: Results showed that the average of social capital is in academic libraries 2.93 and among its indicators, variation (3.30) is highest and capacity (2.50) is lowest. Conclusion: The results indicate that amount social capital is moderate in the sample. There is also a significant difference between criteria of social capital and all criteria are higher than expected, but capacity is not.
Aguilera, M. (2002). The Impact of Social Capital on Labor Force Participation: Evidence from the 2000 Social Capital Benchmark Survey. Social Science Quaternary, 83(3), 853-874.
Andishmand, v. (2009). Identify the components of social capital in universities in order to provide a model for improving it. Quarterly Journal of Educational Leadership & Administration, 3 (2), 9-34. [in Persian]
Dayani, MH; Mahmoudi, H.(2010). A comparative study of social capital in academic libraries (Case study: Library of Ferdowsi University of Mashhad University of Medical Sciences). Library and Information Science, 14(4), 213-244. [in Persian]
Earney, S; Martin, A. (2009). Job rotation at Cardiff University Library Service: A pilot study. Journal of Librarianship and Information, 41(4), 213-226.
Ebrahimi, R. (2012). The Role of public libraries in increasing citizen,s social capital: The case study of Tehran public libraries. The degree of master of science in library and information Science. University of Tehran. [in Persian]
Ghadimi, M. (2007). Investigating the level of social trust and factors affecting it among students of Zanjan universities. Human science, 53(1), 61-92. [in Persian]
Grootaert, C; Bastelaert, T.V. (۲۰۰۲). Understanding and measuring Social Capital. A Multidisciplinary Tool for Practitioners. Washington: The World Bank.
Haghigatian, M; Rabani, R; kazemi, S. (2008). The Impact of social capital on high school teachers' occupational activities in Esfahan. Research in curriculum planning. A quarterly journal of science and Research Islamic Azad University-Khorasgan (Isfahan) Branch, 3 (17 and 18), 147-164. [in Persian]
Hanifan, LJ. (1916). The Rural School; Community Center. Annals of American Academy of Political and Social Science, 67 (1), 130-138.
Johnson, C.A (2012). How do public libraries create social capital? An analysis of interactions between library staff and patrons. Library and Information Science Research,34 (1), 52-62.
Mahmoudi Tupkanloo, H. (2012). Relationship between social capital and the implementation knowledge management in libraries of universities of Mashhad. The degree of master of science in library and information Science. Ferdowsi University of Mashhad, Faculty of Education and Psychology. [in Persian]
Mostafavi, M.H. (2009). Factors affecting the level of social capital and strategies to promote it. Monthly magazine of cultural engineering, 3(23), 10-31. [in Persian]
Nemati, M.A; Jamshidi, L. (2008). Evaluation of relationship and effect of knowledge sharing and experience on the development of social capital among members of the IT department Shahid Beheshti University Incubator. First National Conference on Knowledge Management. Razi International Conference Center. [in Persian]
Tavassoli, G; Mousavi, M. (2005). The concept of capital at classical and new theories with emphasis on theories of social capital. Social Science Letter, 26 (4), 1-32. [in Persian]
Renani, M; Daliri, H. (2009). Is social capital realy the capital? Rahbordeyas, 19(3), 147-1. [in Persian]
Varheim, A. (2009). Public libraries: places creating social capital?. Library hi Tech, 27(3), 372-381.
Varheim,A. (2010). Gracious space: Library programming strategies towards immigrants as tools in the creation of social capital. Library & Information Science Research, 33(1), 12-18.