حکمرانی طب اسلامی با ابزار رسانه
محورهای موضوعی : حکمرانی اسلامیسید حامد موسوی پناه 1 , جعفر حسین پور سعادت آبادی 2 , اسماعیل کاوسی 3
1 - گروه مدیریت فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه پلیس، تهران، ایران
3 - گروه امور فرهنگی - برنامه ریزی امور، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مخاطب, رسانه ملی, کلمات کلیدی: حکمرانی طب اسلامی, مدیریت درمانی,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر با هدف دستیابی به مؤلفه های کلیدی در دست یابی به حکمرانی طب اسلامی بواسطه رسانه ها با روش کیفی و تکنیک مصاحبه در بین 20 نفر از کارشناسان طب اسلامی وکارشناسان مطالعات رسانه با در نظر گرفتن اشباع نظری انجام شده. اساس نظری پژوهش نیز با تکیه بر اندیشههای مطرح شده نظریه کاشت، یادگیری اجتماعی و برجسته سازی و گلوله جادویی تفسیر شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده. یافتههای پژوهش نشان میدهد، مؤلفه های کلیدی در چند مقوله عبارت است از، محتوای رسانه ای، استقلال حرفه و اقتصادی رسانه، نیازسنجی مخاطب، گروههای صاحب منفعت و تاکتیکهای روانی که هریک پس از بررسی به یکدیگر مرتبط شده و در نتیجه میتواند منجر به سلطه سبکی از درمان یعنی طب اسلامی، شود. به طور کلی دیدگاه کارشناسان نیز نسبت به عملکرد رسانه ملی در زمینه طب اسلامی ، نیازرسانه ملی به توجه بیشتر در زمینههای محتوا، سلطه سیاستهای نادرست سبک درمانی در رسانه و توازن در اشاعه محتوای منتشره بر مبنای فرهنگ درمان اسلامی و طب نوین را اشاره کرده است. کلمات کلیدی: حکمرانی طب اسلامی ،رسانه ملی، مدیریت درمانی، مخاطب
The present article aims to achieve the key components in achieving the rule of Islamic medicine through the media with a qualitative method and interview technique among 20 Islamic medicine experts and media studies experts with theoretical saturation. The theoretical basis of the research has been interpreted based on the ideas of planting theory, social learning and highlighting and magic bullets.Data analysis was performed in three stages of open, axial and selective coding. The research findings show that the key components in several categories are: media content, professional and economic independence of the media, audience needs assessment, interest groups and psychological tactics, each of which is related to each other and can lead to domination. Be a style of treatment, ie Islamic medicine. In general, the view of experts on the performance of the national media in the field of Islamic medicine, the national media needs to pay more attention to the content, the dominance of incorrect media style policies in the media and balance in disseminating content based on Islamic treatment culture and modern medicine. .Keywords: Islamic medicine governance, national media, medical management, audience
_||_